Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt bokmärka artiklar.

Ekonomi

I dag vill alla känna sig som vip-gäster

Nu orkar vi inte längre köa i matbutiken eller frysa bort partyhumöret utanför nattklubben. Nya tjänster ska göra att alla kan känna sig som vip-gäster.

Det är just frustrationen i att behöva vänta som nya trenden ”fastlaning”, eller ”gräddfils­trenden” om vi ska hitta ett svenskt uttryck, ska lösa.

Trenden, som utnämndes som en av de tio viktigaste i år av företaget Trendwatching, kommer från butiksbranschen. Man har insett att konsumenterna måste lägga alltför mycket tid på att stå i kö, vilket varken är kul för dem eller lönsamt för butiken.

Samtidigt höjs tempot omkring oss. Konsumenterna vänjer sig vid att klicka hem produkter på några sekunder. Att stå i kö känns plötsligt hopplöst omodernt.

Allt detta har en rad nya tjänster tagit fasta på. Dels utvecklar stora mat- och butikskedjor egna appar där kunderna kan beställa i förväg och slippa köa. Dels kommer nya uppstickare som kortar ner väntetiden på smarta sätt.

Två exempel utöver Intreat här bredvid är nya tjänsten Foodora som levererar mat från restauranger inom en halvtimme och nattklubbstjänsten Keyflow som kopplar ihop nattklubbsägare med sina gäster och effektiviserar processen.

Så hur hakar du på trenden? Här är tre råd:

1 Se över hur du kan korta ner dina kunders väntetid så mycket du kan, till exempel genom att byta rutiner eller automatisera offerter.

2 Vip:a. Man brukar säga att 20 procent av kunderna står för 80 procent av intäkterna. Vilka är dina 20 procent? Se till att de får ännu snabbare service.

3 Tänk nytt. Inspireras av tjänsterna här ovan och fundera på om du kan göra samma sak i din bransch, genom att förenkla köpprocessen och korta ner leveranstiden.

Camilla Björkman är Driva Egets och DN:s expert på småföretagande. Ställ dina frågor till camilla.bjorkman@driva-eget.se