Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Ekonomi

Skräddarsytt för kunden

Abonnemang är en växande affärsmodell som gäller mer än digitala tjänster. Karolina Svensson, som äger kläddesignföre­taget Orkan Lia, har under lång tid sålt abonnemang på figursydda klänningar. – Det ger trygghet för mig och lägre priser, säger Karolina Svensson.

Vill du klä dig i ett gammalt påslakan eller en gardin? Frågan är tillspetsad, men tygerna från 70-talet är i dag populära retromönster och en stor del av Orkan Lias affärsidé.

Inne i lokalen på Södermalm i Stockholm, som fungerar både som butik och ateljé, finns massor av tyger i alla möjliga färger, men också olika typer av klännings­modeller. Påfallande stor del av tygerna är just gardiner och påslakan som har 30 år på nacken.

– Tygerna är svåra att få tag på så jag jagar alltid tyger från den här tiden. Ibland händer det också att folk kommer hit och säljer tygbitar i glada färger. Gamla tyger har ofta hög kvalitet och ur giftsynpunkt är det bra om de har tvättats och använts mycket, säger Karolina Svensson.

– Men vi syr också upp mer vanliga plagg i ordinära färger. Kundkretsen är främst kvinnor, men också några män som vill ha skjortor uppsydda.

Abonnemang är sedan lång tid tillbaka en affärsmodell framför allt för morgontidningar och bokbranschen, men i och med den digitala revolutionen har abonnemangs­formen fått en större spridning.

I dag används den flitigt av it-jättar och underhållningsföretag som Spotify, Netflix och Microsoft, men abonnemang har också börjat bli en trend för många mindre företag. Karolina Svensson är något av veteran på området.

– Jag kom på idén för tio år sedan när jag utbildat mig i mönsterkonstruktion och kläddesign och skulle starta ett företag. Som småföre­tagare var jag tvungen att veta om jag hade jobb nästa månad och kunna planera min arbetstid. Abonnemangen ger trygghet och framförhållning, säger Karolina Svensson.

Abonnemangspriserna ligger på 750 kronor och uppåt och ska betalas under minst tre månader. För det får kunden tre leveranser i form av figursydda plagg.

– För kunden innebär det här systemet lägre priser. Vi kan dessutom använda måttagningen för fler plagg än ett, säger Karolina Svensson.

Under årens lopp har företaget sytt upp tusentals kläder till kunder och i dag har cirka 200 personer ett pågående klädabonnemang hos Karolina Svensson.

– En del tar bara tre månader, and­ra gör uppehåll i abonnemanget eller köper plagg året runt.

– Företaget har fortsatt att växa och jag tror att modellen kan fun­gera för många kunder som önskar figursydda klänningar och andra plagg, säger Karolina Svensson.

Fakta. Orkan Lia

Orkan Lia, ett anagram på ägaren Karolina Svenssons förnamn.

Omsättning: 2,3 miljoner kronor.

Startår: 2010.

Tips: Satsa och anpassa sedan abonnemanget eftersom. Gör kunderna nöjda.