Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Ekonomi

”Vi upptäckte att allt på internet är trasigt”

Företaget Detectify säljer datasäkerhet – genom att hacka sina kunders sajter. På beställning, förstås. Enligt vd:n Rickard Carlsson är vår kunskap om hur man skyddar sig på nätet låg.

För tre år sedan var de tre tekniker som på fritiden satt och hackade webbplatser. Nu är de 13 anställda men arbetet handlar fortfarande om ungefär samma sak. Detectify ”hackar” webbplatser för att sedan rapportera in deras sårbarheter till företagen, som alltså är kunderna. Rickard Carlsson är vd och en av grundarna till företaget.

– Vi upptäckte att allt på internet är trasigt, men sårbarheterna liknar varandra och går att hitta på fler hemsidor. Det var då vi kom på att man kan automatisera en felsökning, i stället för att göra det manuellt varje gång, säger Rickard Carlsson.

Detectify säljer en tjänst som gör kontinuerliga säkerhetskontroller på webbplatser. Om kontrollen visar någon brist så får sidans utvecklare chans att rätta till det innan en illvillig hackare kan utnyttja det. ”Go hack yourself – or some­one else will”, som är Detectifys slogan, sammanfattar deras budskap.

– När en utvecklare har kodat en webbplats så simulerar vi en hacker­attack för att utvecklaren ska veta vad de gjort rätt och vad som behöver förändras. Man kan säga att vi är utvecklarens kompis, som hjälper dem att leverera en bra och säker kod.

Detectifys kunder finns över hela världen och består i dag av allt från mediebolag, webbyråer och start-up-företag.

– Tänkbara kunder är egentligen alla som har applikationer eller hemsidor med någon form av känsligt material.

Rickard Carlsson menar att människors kunskap om säkerhet på ­nätet i regel är låg och i fram­tiden vill han därför att Detectify ska ­hjälpa till att sprida kunskap om nätsäkerhet och hur man bäst ­skyddar sig från intrång.

– It-säkerhet är något som många saknar kunskap om. Många bolag gör bara ett säkerhetstest en gång i kvartalet sen är man nöjd. Vi vill att man ska kunna testa säkerheten varje dag, att det ska vara en del av den naturliga utvecklingen.

För att marknadsföra sig själva hackar Detectify ibland på lagligt vis webbplatser i kunskapssyfte.

– Det handlar om att hitta en användarbas och att nå ut. Om en av våra hackare hittar en sårbarhet på till exempel Google, Facebook eller Netflix webbplats genererar det ganska mycket trafik till oss. Då visar vi att vi kan säkerhet.

Vad är målet?

– Att bli företags standardlösning för att säkerhetstesta saker som är byggda med webbtekniker, säger Rickard Carlsson.

Fakta. Detectify

Startade: 2014, men arbetet började redan 2012.

Omsättning: Begränsad. Bolagets första årsredovisning ännu inte offentlig.

Antal anställda: 13.