Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Familj

Näsvist vetande värt miljoner

En doft kan vara ett minne för livet. Men också vara något som
tränar hjärnan och bevarar minnet. Nu får forskaren Jonas Olofsson sex miljoner kronor för att komma på hur man kan använda lukter
i datorspel och förhindra demens.

Docent Jonas Olofsson har sett att försämrat luktsinne kan vara ett tecken på en ökad risk för demens. Hans recept för att motionera hjärnan: datorspel där dofter är en del av spelmiljöerna.

Det är fler som tror på idén, Marianne och Marcus Wallenbergs stiftelse har beviljat ett bidrag på strax över sex miljoner kronor till Jonas projekt ”Nosewise – a videogame platform for smellbased brain training”.

Vid första anblicken kan det låta långsökt. Men den högst seriösa bakgrunden är att forskning visat att mentala förmågor som inlärning och uppmärksamhet kan bli bättre om de tränas och där har digitala spel visat sig vara en bra metod.
I spelen skapas olika sinnesintryck, både visuella och ljudmässiga.

– Mycket av hjärnans jobb handlar om att integrera intryck från olika kanaler, att skapa mening från parallella processer. Men hur ska vi få in lukter där?

Några smärre försök som gjorts
i underhållningsbranschen skulle kunna vara avskräckande. Redan 1906 provade den nyfödda filmbranschen dofter och så småningom kom såväl ”Smellorama”, ”Scento-
vision” som "Aromarama”. Alla hade de ett gemensamt – de floppade.

– Mycket av det som pågår nu
i tv-spelsbranschen är hur man ska korsa denna ”sista gräns”, men där handlar det oftast om att man vill skapa en storts stämning med en lukt, en bakgrundsfaktor. I ett krigsspel skulle det till exempel kunna vara krutdoft eller bensinlukt. Vi tror att det är dömt att misslyckas, som spelare vill man inte bli distraherad av sådant som inte hjälper en att bli bra på spelet.

Jonas Olofsson anser att doften
i stället ska kunna användas som en ledtråd och förbättra spelprestationen. Hjärnan ska motioneras.

– Sedan är vi ju forskare och inte primärt intresserade av att vara spelutvecklare, vårt intresse är ju att träna perceptionella och intellektuella förmågor.

När han var student fick han reda på att försämrat luktsinne kan vara ett tecken på Alzheimers. En av hans lärare forskade om detta och Jonas fastnade för ämnet.

– När jag var ute och pratade om detta för olika grupper, däribland pensionärer, så märkte jag att folk är oerhört rädda för tidiga markörer. Man går omkring och känner efter om man är på väg att utveckla en demens. Det är stressande.

Nu betyder inte ett försämrat luktsinne automatiskt att demensen är på väg, understryker Jonas Olofsson. De allra flesta med luktnedsättning får inte demens. Vänder man på det, har däremot demenspatienter nästan alltid en luktnedsättning.

Under de fyra åren som ”Nosewise – a videogame platform for smellbased brain training” ska löpa är det tänkt att Gösta Ekmanlaboratoriet, där Jonas arbetar, ska bygga ett speciellt labb för virtual reality, fundera runt de tekniska problemen runt doftspridningen (hur sprida dofter ihop med spel på mobiltelefonen?) och till sist få fram doftbaserade program.

– Sex miljoner kronor kan låta mycket men när man börjat anställa folk går pengarna ganska snabbt. Vi behöver bland annat ingenjörskompetens för att skapa de här miljöerna. Interaktionsdesignern Simon Niedenthal på Malmö högskola är också inkopplad på projektet. Totalt kommer det att vara en handfull personer som är med
i projektet på hel- eller deltid.

Ett steg på vägen mot slutmålet dataspelet är en högst analog och handfast produkt, ett ”doft­memory”. 24 plåtburkar med 12 olika tedofter ska paras ihop. Försökspersonerna lånar hem spelet, använder det en gång om dagen och blir ganska snabbt bättre på dofterna.

– Efter 40 dagars träning med det här spelet har de fått en lika bra förmåga att känna skillnad på lukter som den grupp av professionella vinprovare vi tagit in. Så visst går det att träna upp luktsinnet.

Johan Smitt

Jonas Olofsson

Gratuleras till: Har fått 6 144 000 kronor i bidrag från Marianne och Marcus Wallenbergs stiftelse för sitt projekt ”Nosewise 
– a videogame platform for smellbased brain training” och dessutom blivit invald i Sveriges unga akademi, en sammanslutning av unga framstående forskare.

Gör: Perceptionspsykolog, forskare, docent vid psyko-
logiska institutionen, Stockholms universitet.

Ålder: 37 år.

Bor: Telefonplan, Stockholm.

Familj: Fru och hund (”dvärgpudel, en intelligent ras”).

Intressen: Löpning, boxning och människans evolution. Och hundar!

Första doftminne: Varmkorv, kopplat till en fotbollsturnering i unga år.