Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Insidan

Ung svensk fann sina andliga rötter i islam

Tid att vakna! Valet är ditt! Det är temat när Sveriges unga muslimer möts i Stockholm i påskhelgen. 800 ungdomar samlas för att lyssna till andliga tal och väckas till medvetenhet om sina muslimska rötter. Pierre Durrani är en av dem.

- Det är rotlösheten som skapar otrygghet i Förortssverige. Våldet föds ur ungdomarnas vilsenhet och rädsla.

För tolv år sen hade Pierre Durrani tuppkam, klorblekta jeans och Dr Martens-kängor och gick gärna på punkkonserter och anarkistdemonstrationer.

- Det var ett sökande, säger han i dag. Kanske ett rop på hjälp. Jag visste helt enkelt inte var jag hörde hemma.

Föräldrarna var skilda. Hans far kommer från Pakistan och mamman är svenska. Hon levde ett fromt frikyrkligt liv medan pappan var icke-religiös muslim. Det var besöket i Pakistan som blev vändpunkten för Pierre. Han fick en kulturchock, säger han. I flera månader satt han på ett tak i Pakistan, drack morotsjuice och funderade över sin identitet.

- Var jag svensk, halvsvensk, pakistansk-svensk, svensk muslim eller muslimsk svensk

- Jag oroade mig för att jag inte hade ett glasklart svar, säger han. Men i dag tycker jag mig ha utmejslat en, under omständigheterna, stabil "bindestrecksidentitet". Jag kan vara både och. Svensk muslim med rötter i Sverige och Pakistan.

Det är tid för middagsbön när vi möter Pierre Durrani, 29 år, i den nya moskén på Södermalm i Stockholm. Han visar oss skohyllan utanför receptionen och ber oss vänta medan han deltar i bönen.

- Skyndsamhet är från Satan, säger han med ett skyggt leende och försvinner in i bönesalen tillsammans med männen som strömmar till från alla håll.

Under tiden läser vi en välgjord informationsbroschyr om islam som han gjort för moskéns räkning. Han är presstalesman för Sveriges unga muslimer och har kontor en trappa upp i byggnaden.

Vid lunchbordet i moskéns restaurant en stund senare börjar han tala om tidsandan. Han talar lågt, intensivt och snabbt om det han kallar ytligheten, glättigheten och schablonerna i den svenska kulturen. Om unga människor som blir offer för en individualism som fått absurda proportioner. En ofattbar egoism som bara ser till människans rättigheter och säger: "Jag tar hand om mig själv. Punkt, slut!"

- Men skyldigheterna då

frågar han. Vad händer med skyldigheterna mot vår nästa

Själv växte han upp i Citykyrkan i Stockholm och känner stor närhet till den kristna kärlekstanken. Men den räcker inte som garant för gott uppförande mot nästan, menar han.

Islam sätter Guds rättvisa och lagen före kärleken och nåden. Utan kontakt med Guds lag blir människan själv mål och måttstock för sitt liv och det utarmar hennes liv.

- Det samhället behöver i dag är inte mer ytlighet, fler diskon eller mer bedövande musik. Det hjälper inte ungdomar som driver omkring som vilsna stammar i städer och förorter. Dessa själsligt tomma och förvirrade personer med sin påklistrade hårdhet och sina kriminella tendenser skulle inte finnas om de hade kontakt med sina andliga rötter.

- När man står vid avgrundens brant är det bästa steget framåt ett steg tillbaka, säger han. Utan stadiga rötter blåser vi omkull. Det gäller både de så kallade invandrargängen och skinnskallarna.

Utan förankring i en andlig tradition blir ungdomar mediekulturens fångar. Det är en sjuk och översexualiserad värld, menar han.

- Jag är inte reaktionär, men jag reagerar till exempel mot "heterofobin" i samhället. Att man är tvungen att vara för homosexualitet. Jag tycker inte heller att ungdomar behöver veta allt om analsex.

Så citerar han den muslimske mystikern och poeten Rumi som levde på 1200-talet: "Människan är en liten apa med änglavingar." Hon kan flyga högre än änglarna men också kräla på djurens nivå.

Det känns egendomligt att lyssna till en ung intellektuell som på allvar talar för återgången till gammaldags religion och religösa värderingar. Också det ett utslag av tidsandan, är hans kommentar. Det finns en fientlighet mot religion i Sverige. Den allmänna inställningen verkar vara att vi har lämnat religionen bakom oss. Religionsfrihet tolkas mest som en negativ frihet - en frihet att inte vara religiös.

Alternativet new age är han skeptisk till. Visst är det bra att människor söker men vart leder det

Liknar det inte mest orkestern som spelar på däck medan "Titanic" sjunker

Något som ska "kännas bra" för stunden. Det är i alla fall raka motsatsen till old age, de gamla religionerna, som ställer krav på sina anhängare att vara goda, moraliska och dygdiga, hjälpa sin nästa och värna familjen.

- Vad är moderna "plockepinnreligioner" eller andliga smörgåsbord annat än kvasireligiositet, frågar han sig

Man ska vara lycklig, uppvärdera sitt eget jag och sätta sig själv i centrum. Old age vill att vi ger upp allting inför Gud och sätter Gud själv i centrum. Det kräver tålamod och respekt för den egna traditionen och kan leda till en djupgående förändring. Andliga kickar ändrar ingenting i grunden.

- Döda fiskar flyter med strömmen, levande simmar emot, säger han. Nyandlighet blir socker, och de gamla religionerna är ett salt.

Är han alltid så trosviss och säker på sin sak

Finns det rum för tvivel i Pierre Durranis nya liv

Han är förberedd på frågan för tvivel är numera en dygd i samhället, säger han med viss ironi. Men visst tvivlar han. Inte på Gud och hans barmhärtiga kärlek och rättvisa. Inte på Koranens äkthet och relevans. Men på människors tolkningar av Koranen eller profetens ord och mest av allt på sin egen förmåga att vara sann och ärlig i sitt uppsåt inför Gud.

- Jag känner ofta att min tro åker berg-ochdalbana mellan en förvissning som nästan gnistrar till i själen och gör världen ljus och underbar och ett tillstånd av förtvivlan. Mellan förtrollning och tomma ritualer.

Då återvänder han till boken "Sufiska visdomsord" eller "al-Hikam" som den heter på arabiska och funderar över innebörden i orden:

"Då den försumlige vaknar till funderar han på vad han skall göra, medan den förståndige funderar över vad Gud skall göra med honom."

"Om du vill lära känna ditt värde i Hans ögon; utrön då vad Han just nu utser dig till att uträtta."

Lisbeth Gustafsson

frilansjournalist

insidan@dn.se

08-738 19 01

Fakta/unga muslimer

+ Sveriges unga muslimer har 7 000 medlemmar och cirka 30 lokalavdelningar. Adressen till deras hemsida är: www.smuf.se

+ Svenska islamiska akademin har bildats för att sprida kunskap om islam som svensk religion och för att bidra med svensk islamisk kultur till samhällsutvecklingen etiskt, estetiskt och andligt. Akademin ger ut tidskriften Minaret.

Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten ifrågasätt erbjuder DN nu möjligheten att kommentera artiklar på DN Debatt och Insidan. Kanske kan du bidra med andra synvinklar och fakta? Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpligar.