Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Ekonomi

”Mångfald och konflikter driver fram innovation”

Hur fortsätter kreativa start-upföretag att vara innovativa när de växer sig större? Harvardprofessorn och forskaren Linda Hill är säker på sin sak: Det spelar roll vilka som är i rummet. Ett företag blir inte innovativt utan mångfald, trygghet – och konflikter.

När man lyssnar på Linda Hill är det som att glida runt på ett cocktailparty med världens mest framgångsrika företagsledare. Hon har träffat och studerat Pixargrundare, Teslachefer och IBM-ledare. Fraserna ”Jag känner honom…” eller ”Jag har följt henne under många år…” återkommer regelbundet.

Och det är klart att ledare gärna tar emot hjälp av någon som hon, som har specialiserat sig på hur man får innovativa företag att fortsätta vara innovativa när de växer.

– Jag har följt ledare i olika delar av världen. En kvinna i Sydkorea som leder ett företag som har specialiserat sig på lyxprodukter, ledare på Volkswagen, statstjänstemän i Förenade arabemiraten och mannen som var chef för utveckling i Vita huset under Obama, är några av de vi har studerat, berättar hon när DN intervjuar henne under hennes besök i Stockholm.

– Det finns vissa saker som är gemensamt för alla, säger hon och fortsätter:

–  Ledare tar ofta på sig rollen som visionären, men en ledares roll är att skapa en process där de anställda kollektivt arbetar tillsammans med innovation. Det har de här ledarna gemensamt. Mannen som skapade Googles infrastruktur sade ”Människor vill inte följa mig in i framtiden, de vill skapa framtiden tillsammans med mig”.

Hur gör man då? Vad ska man fokusera på?

– Vad jag kunde se var att hur de framgångsrika ledarna gjorde varierade från individ till individ. De skiljde sig åt i ledarstil, vilket företag de jobbade på och nationella kulturer. Men vad de hade gemensamt var vad de gjorde och varför. De förstod alla att du sällan kan få innovation utan mångfald och konflikter.

Konflikter kan verka skrämmande och många ser kanske framför sig hur människor står och skriker åt varandra, vilket kanske inte skulle fungera i ett svenskt företag.

– Hur konflikterna såg ut varierade, beroende på om det var ett hierarkiskt koreanskt företag där det är viktig att behålla ansiktet, eller om det var ett start-upföretag från Silicon valley, berättar Linda Hill.

Båda ledarna arbetar för att olika uppfattningar ska mötas och skapa det forskarna kallar ”kreativ gnuggning” av idéerna.

Ledare i innovativa organisationer försöker inte minimera skillnaderna, de försöker i stället förstärka dem. Men det kräver att de anställda känner sig psykologiskt säkra så att de vågar dela med sig av sina idéer. Och att de klarar att andra konfronterar dem och ifrågasätter deras förslag.

En annan sak de framgångrika ­företagen hade gemensamt var att de begränsade resurserna. Det är fint om allt är fritt, men det måste finnas gränser, det måste vara användbart för företaget.

Vad har en ledare för verktyg för att skapa en kreativ miljö?

– Se till att det inte bara är ­utvecklingsgruppen som står för det kreativa arbetet. De ledare som lyckats behålla innovation i företaget delar inte upp personalen och säger ”ni är innovatörer och ni är utförare”. De kanske skapar en digital plattform så att alla på företaget kan se vad kunderna gör eller drar in alla på sjukhuset i arbetet mot ­infektionssjukdomar, även vaktmästarens, vars roll också blir viktig.

– Karisma är ett bra verktyg för ledare. Men en ledare kan inte ta upp hela utrymmet. Du måste skapa utrymme för andra människor. Istället för att fokusera på vilken riktning ni ska, bör fokus vara på varför ni är tillsammans och hur ni kan skapa en kreativ, kollektiv ­identitet, säger Linda Hill.

Linda Hill är organisationsantropolog och professor på Harvarduniversitetet i Boston, USA. Hon har skrivit flera böcker om ledarskap. ”Breakthrough Leadership” 2011 och ”Collective Genius: The Art and Practice of Leading Innovation” 2014.