Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Ekonomi

Mobilföretag rekryterar på sociala medier

Kan du tänka dig att söka jobb genom att skicka en snap eller ett Facebookmeddelande? Mobiloperatören Tre har nu tagit delar av rekryteringsprocessen till sociala medier.

”Hur mycket hinner du få med av dig själv på 10 sekunder? Skicka en video eller starta en chatt med oss via länken nedan.” Instruktionerna finns under en flik för lediga jobb på mobiloperatören Tres webbplats.

– Vi vill möta våra blivande medarbetare på fler sätt och har försökt få ner barriärerna kring ansökningar. Sociala medier är ju en plattform där många befinner sig i sitt vardagsliv, säger Johan Johansson, vd på Tre.

Personer som söker anställning hos företaget kan välja att söka jobb via Facebook, Twitter, Snapchat, Instagram eller på det mer traditionella sättet där bland annat tidigare erfarenheter anges. Kontakten i sociala medier sker via privata direktmeddelanden som går till HR-avdelningen, som följer upp med kompletterande frågor eller uppgifter och en eventuell intervju.

– Det är inte säkert att folk kommer i kontakt med våra rekryteringsannonser så vi ser det som en kontaktväg. Det är många som blir avskräckta av komplexa jobbsajter med stora CV-databaser och personliga brev, säger Johan Johansson.

Eva Svedmark är forskare inom sociala medier vid Umeå universitet. Hon tror att det här är något vi kommer att få se mer av i framtiden, åtminstone i närtid.

– Sociala medier är ju hett just nu och det används mer och mer av före­tag, så varför inte till att söka jobb också? säger hon.

Kampanjen lanserades den 20 oktober och många har redan visat intresse. En person har blivit inbokad för intervju men redan innan den nya rekryteringssatsningen lanserades fick 20-åriga Taher Fahd från Jönköping jobb i en av företagets butiker via Twitter.

– Jag såg en tweet från Tre som handlade om något helt annat men skrev att de skulle fixa jobb åt mig, först mest på skämt. Dagen efter hade de svarat att jag var inbokad för en intervju. Det blev en snackis bland kompisar, säger han.

Blev du förvånad när du fick svar?

– Nej, egentligen inte. Det var kanske inte väntat att få en intervju men det tillhör nutiden att söka jobb på annorlunda sätt. Jag tror att det blir större transparens när man söker jobb via sociala medier också, i och med att många delar med sig av sina liv, säger han.

Eva Svedmark tror att rekryteringsmetoden kan fungera bra för kontakt på ett informellt och personligt sätt men tror samtidigt att det kan innebära att man ”snuttifierar” ansökningsprocessen. Personer som har ett visst uttryck på nätet kommer att värderas högre än personer som kanske egentligen hade passat bättre för tjänsten, menar hon.

På sajten står till exempel: ”En bild säger mer än tusen ord. Lägg till oss på Instagram och berätta mer om dig själv. Skicka ett DM så kanske vi ses på en intervju”.

– Det blir lite obekant för båda parter. Vad söker jag för jobb? Vad vill de ha för kompetens av mig? Om de söker en person som ska jobba med marknadsföring och sociala medier, då kanske det är ett jättebra sätt att söka folk. Men om det inte är ett sådant jobb så vet jag inte riktigt vad den kunskapen är bra till, säger Eva Svedmark.

Johan Johansson vill dock inte hålla med om detta.

– Vi strävar efter mångfald och bryr oss inte om vad du heter, var du har gått i skolan eller var du kommer ifrån. Det här är ett sätt att sätta individen i fokus, säger han.