Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Kultur

AnnaKarin Lith: Styrelsen ville se en ”big bang”

Mittmedias vd Per Bowallius hävdar att det förslag om gratistidningar och nedskärningar som DN avslöjat bara är ett lösryckt scenario. Men enligt koncernens tidigare redaktionella chef är det i själva verket ett skarpt förslag, framtaget av Per Bowallius själv.

DN har tidigare avslöjat att Mittmedias styrelse under ett möte i juli diskuterade två möjliga vägar för tidningskoncernens framtid.

Ett av förslagen innebar att alla Mittmedias 28 dagstidningar skulle göras om till gratistidningar. Dessutom skulle 1 500 tjänster försvinna redan nästa år.

Förslaget innehöll även detaljer om antalet anställda på varje redaktion, ekonomiska kalkyler över förutsättningar och förväntade effekter.

Styrelsen tog inte direkt ställning till förslaget och inget beslut är ännu fattat om den framtida strategin. Däremot bytte man ut vd:n som ville fortsätta som tidigare, och ersatte honom med Per Bowallius, som har en bakgrund på bolag med stora satsningar på gratistidningar.

Under torsdagen var Per Bowallius ute för att tona ned uppgifterna i DN:s avslöjande. Enligt honom saknar de substans, det presenterade alternativet var enligt honom bara ett av flera scenarier och inte ett skarpt förslag.

Men nu kan DN presentera nya uppgifter om planen för Mittmedias framtid.

AnnaKarin Lith satt fram till juli i koncernens ledning som redaktionell chef. Hon slutade direkt efter vd Thomas Peterssohn, och hade då varit på Mittmedia i nästan fem år.

Under hösten 2015 och våren 2016 var hon inblandad i det strategiarbete som till sist utmynnade i de två förslag som presenterades för Mittmedias styrelse. ”Alternativ A” gick i huvudsak ut på att fortsätta som tidigare. Enligt AnnaKarin Lith var ”Alternativ B” ett skarpt alternativ som Per Bowallius själv tagit fram för att ställa mot den gamla ledningens.

– Det är Thomas Peterssohn, jag och den digitala ledningen som står bakom scenario A. Det är Per Bowallius själv som står bakom scenario B, säger AnnaKarin Lith.

Stod Bowallius för hela underlaget, även de omfattande nedskärningarna, eller var det en tolkning som ni i den gamla ledningen gjorde?

– Nej, det är Per Bowallius plan.

Förslaget hade han tagit fram på uppdrag av styrelseordförande Jan Friedman, enligt AnnaKarin Lith.

– Friedman har i flera olika sammanhang sagt att han vill se en ”big bang”, en mycket snabb omställning, och det är hela styrelsen väl medveten om.

Till Medievärlden säger Per Bowallius att förslaget om gratistidningar och nedskärningar aldrig varit ett verkligt alternativ. Bland annat för att det skulle vara väldigt dyrt att genomföra och för att förutsättningarna skiljer sig åt. Men den bilden stämmer inte, enligt AnnaKarin Lith.

Är inte det här bara ett extremscenario?

– Nej, så är det inte. Det är resultatet av ett omfattande strategi­arbete som tidigare hade fem olika scenarier med olika exempel på frekvensnedgång och så vidare. Men det som styrelsen ville ha var ett skarpt scenario B. Det här är inte ett ”worst case scenario”, utan ett scenario som är mycket medvetet framtaget, och också något som Per Bowallius under flera år drivit som vd i Promedia.

Per Bowallius vill inte berätta mer om sin egen roll i hur förslaget togs fram. Han säger till DN att han inte tänker ”gå i polemik” med en tidigare medarbetare, men står fast vid sina tidigare uttalanden.

– Min syn är att för både Mitt­media och Promedia så har det här handlat om scenarier för att förstå hur det skulle kunna påverka verksamheten. De underlag som presenterades är alldeles för tunna för att fungera som beslutsunderlag, säger han.

Vid ett möte på Arlanda i juli presenterades två framtidsalternativ för Mittmedias koncernstyrelse. Det ena alternativet gick ut på att fortsätta som tidigare, det andra, Alternativ B, innebär en stor omställning till gratistidningar och kraftigt krympta redaktioner.

Huvuddragen i Alternativ B

1 Koncernens alla 28 prenumererade morgontidningar görs om till gratistidningar som skickas ut med post en till tre gånger i veckan.

2 Dagens abonnenter erbjuds att prenumerera på en helgtidning med lokalt material, men där 80 procent av innehållet är gemensamt för alla tidningarna.

3 En digital satsning på nyheter ska finansieras av annonser.

4 1 500 tjänster varav 422 journalister ska försvinna.