Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Kultur

Hotfull känsla i Slottsskogens grönska

”You made me”

Oscar Guermouche

Slottsskogen, Göteborg. Visas t o m 30/11.

Ett igenstängt hus omgärdat av ett högt svart plank. Oscar Guermouches stora skulptur ”You made me” (visas t o m 30/11) bryter upp Slottsskogens idyll, med joggare och landskapsstugor i grönskan.

Man ser inte verket direkt, inbäddat under ett par träd på en kulle, som om det alltid hade funnits där. Men när det framträder är det en rätt obehaglig gestalt. Från huset hörs ljudet av ett vapen som plockas isär och ihop, varvat med pianomusik. Från högtalare i träden utanför hörs en mansröst läsa texter om självförsvar och beredskap.

Oscar Guermouche har i sitt konstnärskap återkommande arbetat med bilder av manlighet, våld och med en retorik kopplad till känslan av hot – mot nationen, men också upplevelsen av att känna sig hotad som individ.

Vad är det för person som barrikaderat sig här? Guermouche hämtar näring från samhällets alla delar i sina arbeten: Hollywoods filmhjältar, litteratur, musik, svenska försvarets kampsånger, det egna livet, nutida nyhetsbevakning. Även här: pianomusiken är från ”Hulken”, som ju blir grön och jättearg när han träffar på en orättvisa, titeln refererar till Rambofilmen ”First blood: They drew first blood, not me”.

Det är på ett plan direkt avläsbart. Någon har fått nog. Paranoid, rädd och beredd att försvara sig. Men efter den uppenbara nivån sluter sig verket, effektivt också genom den stängda formen. Det kan låta som en svaghet, men är tvärtom styrkan: alla gissningar pekar tillbaka mot den som gissar.

Verket är sista delen i serien ”Tredje generationen”, där Guermouche lyft fram vår tids främlingsfientliga retorik, och tittat på vad den gör. Här förskjuts läsningen från den amerikanska actionhjälten till Sverige i dag, till att vara del av en nation och samtidigt känna sig hotad av den.

Utställningen är del av det pågående projektet ”Lagens estetik” initierat av ICIA, en organisation som arbetar med konstprojekt i det offentliga rummet, här specifikt med fokus på ”organiserandet av människor genom lagar, normer och estetik”.

Där finns att göra i en tid när undantagstillstånd förlängs utan vidare kommentarer, när det sker en pågående normalisering av våld.