Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Kultur & Nöje

Islams förrädare. Muslimer som konverterar stöts ut och trakasseras

NÄR EN kristen västerlänning konverterar till islam framkallar det på sin höjd ansträngda fniss eller bekymrat upphissade ögonbryn. Men när en muslim "avfaller" från islam och övergår till kristendomen kan det vara fråga om liv och död.

"Vi vet att du har blivit kristen. Du måste gå till imamen i din moské och återvända till islam. Annars vet du vad vi tänker göra med dig"

Telefonsamtal av den karaktären har Aziz Nazary fått mängder av det senaste året, ibland 20-30 om dygnet. Han kom som iransk flykting till Sverige 1991 sedan hans gamle far torterats ihjäl och familjen trakasserats av regimen för påstått samröre med väststormakter.

På flyktingbåten "Friendship" i Stockholm kom Aziz Nazary i kontakt med svenska kristna, fick bo ett halvår i Franska kyrkans lokaler, studerade Bibeln och lät döpa sig i april 1994 i Husby kyrka. Sedan dess har han inte fått vara i fred för islamiska aktivisters telefonterror.

- En dag skrek jag åt dem: "Gör vad ni vill, bara vi får slut på det här", berättar Aziz som tvingats söka vård för stress och sömnproblem. Men de svarade bara: "Vi tar dig. Du ska dö - om du inte återgår till islam. Varför vill du tro på smutsig kristendom

"

Skam för släkten

Aziz Nazary verkar utgöra ett undantag i sin vilja att framträda öppet med problemet. Ingen av de kristna före detta muslimer som jag talat med vågar röja sin identitet i tryck. Ett par iranska kvinnor ringer och berättar att de efter dopet har känt sig tvungna att flytta för att inte deras barn ska få obehag av muslimska släktingar och bekanta. Men de vill vara anonyma, de vill inte träffa mig, de vill inte synas eller höras.

Stockholmspastorn Lars Mörling har på nära håll sett hur muslimer som konverterar till kristendomen kan fara illa. Dels i sin egen församling, där det finns flera exmuslimer som tvingas leva i skygghet och isolering. Dels i Egypten, där han bott som missionär i tretton år.

- Bland muslimer är det en skam för släkten och familjen om man lämnar sina fäders tro, säger Lars Mörling.

- Både här i Sverige och i Egypten verkar det viktigaste för släkten vara hur dess heder ska återupprättas. Mest dramatiskt kan det ske genom att man verkställer islamisk lag mot avfällingen. Annars stöts denne ut ur släkten tills han eller hon ångrat sig.

Den islamiska lagen - sharian - är tämligen entydig om hur avfall, apostasi, från den rätta läran ska bestraffas. Visserligen är Koranen, liksom i många andra frågor, luddig om huruvida straffet för apostasi ska förläggas till detta livet eller nästa. Men enligt haditherna (de heliga texterna om Muhammeds lära) säger Profeten: Utgjut inte en muslimsk mans blod utom i tre fall: äktenskapsbrott, mord utan giltig orsak, avfall från islam.

Måste välja

Och även om bestämmelserna långtifrån tillämpas överallt, så är det dessa tre brott som är belagda med dödsstraff enligt den sharia som antagits i en rad muslimska länder och påverkar lagstiftningen i många andra. En kvinna som lämnar islam får enligt sharia inte gifta sig, hon måste skilja sig om hon är gift och hon måste låsas in tills hon omvänt sig igen eller dött.

När man frågar svenska islamiska auktoriteter om deras syn på apostasi hänvisar de nästan undantagslöst till Koranens "toleransparagraf": Det finns inget tvång inom religionen. Så svarar också imamen vid den stora Södermalmsmoskén på Ringvägen Haythan Rahmeh. Han skulle bli "mycket ledsen", säger han, om en församlingsmedlem övergår till kristendomen. Och i så fall blir det imam Rahmehs sak att försöka vinna konvertiten tillbaka till islam, undervisa honom i Koranens lag, visa att han har gjort fel.

Och om det inte lyckas

- Då accepteras han inte längre av andra muslimer, han betraktas inte längre som pålitlig av oss. Och är han gift, så måste han skilja sig. Äktenskapet blir ogiltigt, en muslimsk kvinna får inte vara gift med en otrogen.

Men om hon älskar honom ändå

- Det spelar ingen roll, svarar imam Rahmeh. Kvinnan måste välja: mannen eller religionen. Fast det är inte vi muslimer här i Sverige som ska sätta Koranens lag i verket och utdöma straff.

För konvertiter boende i västvärlden är nog den egna familjens förbannelse det mest konkreta hotet.

- Min gamla fromma mor skulle dö om hon fick veta att jag i dag är kristen, säger småbarnsmamman Mirjam (fingerat namn), konvertit med rötter i ett stort arabland och nu boende i en betongförort till Stockholm.

Döpt i hemlighet

- Och inom islam har man ansvar för döttrar och systrar, så min bror skulle döda mig för att rädda familjens ära. Jag döpte mig i all hemlighet, jag vågar inte berätta ens för bekanta om min frälsning. Min mans familj skulle hotas till livet om det blev känt att en familjemedlem hade gift sig med en kvinna som är född muslim.

I Mirjams hemland riskerar inte konvertiter att officiellt dömas till dödsstraff, men däremot fängelse om de smädar islam. Och hon hävdar att då räcker det att en domstol eller myndighet frågar: "Tror du på Muhammed

• Svarar man då inte genast ja, anses det som straffbar smädelse.

- När jag skrev hem till min familj och berättade att jag låtit döpa mig blev det en fruktansvärd reaktion, berättar Mohamed (fingerat namn), som är född i ett nordafrikanskt land och 1984 råkade hamna i Sverige som ung student.

- Min fars vrede gick ut över kvinnorna i familjen. Han slängde ut min mor för att hon hade fött en sådan son. De ansåg att jag blivit lurad, hjärntvättad, utnyttjad av Satan och sionismen.

Också muslimer i Sverige som får veta om Mohameds nya religion tror att han blivit lurad - av någon svensk tjej, av främmande makter, av sionismen - eller att det är hans hat mot regimen i hemlandet som drivit honom över till kristendomen.

Men Mohamed, som numera är gift och väletablerad i Sverige, vill ändå framhålla att det inte främst är Koranens och sharians bindande bud som ligger bakom ofördragsamheten mot konvertiter:

- Även bland dem som bara är födda muslimer, muslimer i kulturellt avseende, reagerar de flesta med avsky och chock vid mötet med en avfälling. Det handlar om stolthet över den egna muslimska identiteten. Det finns massor av bud i Koranen som ständigt överträds av muslimer, till och med grundpelare som bönen och fastan. Men att göra apostasi uppfattas som angrepp mot den muslimska gemenskapen, att håna islam, att gå över till fienden!

Ingen utgång

Sekreteraren i Trollhättans shiamuslimska församling Zahid Govani uttrycker saken så här:

- Du är en förrädare om du lämnar islam. I ett muslimskt land betraktas konvertiter till kristendomen på samma sätt som svenskarna betraktar spionen och landsförrädaren Stig Bergling.

För pastor Lars Mörling är den avgörande frågan om islam alls är förenlig med religionsfrihet, åsiktsfrihet, grundläggande mänskliga rättigheter:

- Religionsfrihet innebär att alla människor är fria att välja sin tro. För muslimer är alla människor fria att bli muslimer, men inga muslimer är fria att välja en annan religion. Så dar al-islam, islams boning, tycks bara ha en ingång och ingen utgång.

PER JÖNSSON

---

I morgon följer en artikel om konvertiter till islam.

+++

Rawia Morra, palestinsk författare bosatt i Sverige, framträder kl 19.00 i kväll på ABF-huset i Stockholm. Hon talar om hur det är att vara modern muslimsk kvinna i Sverige i Svenska Rushdiekommitténs föreläsningsserie "Orienten i Sverige". Fri entré.