Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Nyheter

Robert Nettarp

Robert Nettarp var en av Sveriges största modefotografer. I sin värld hade han status som en rockstjärna. Han blev bara trettiotvå år.

text Claes Britton

Mode-Sverige chockades svårt av nyheten: Robert Nettarp, den störste svenske modefotografen i sin generation, hade plötsligt avlidit, endast trettiotvå år gammal, bara i början av en löftesrik karriär.

För den svenska allmänheten var Robert Nettarp ett okänt namn. Anledningen är att modefotografi bevakas bristfälligt eller inte alls i våra medier. Konstformen är ny - i Sverige inte mer än femton år gammal i sin mer industriella form - och betraktas med misstänksamhet och fientlig fascination av vårt etablissemang. Provokationen ligger i den cyniska, fängslande, djupt osvenska kombinationen av konstnärlighet, glamour och hänsynslös kommersialism. Det är en uttrycksform som lockar ett snabbt växande antal unga begåvningar, på bekostnad av de traditionella konsterna.

I denna värld hade "Robban" en rockstjärnas status. Av en historielös generation yngre modefanatiker betraktades han inte bara som den störste utan den förste, trots att han som fotograf var en del av den internationella trenden.

Även om Robbans namn var okänt för en bredare publik så är hans bilder bekanta. Hans gallerier var modefotografens vanliga: magasinet och den kommersiella annonsen. Robert Nettarps kraftfulla bilder för tidningar som Elle, Bibel och SvD City, och för kommersiella kunder som H&M, Diesel, Tiger, J Lindeberg och många fler har, vare sig vi vet om det eller ej, satt spår i vårt kollektiva medvetande.

Robert Nettarps väg in i modefotografin började i slutet av 1980-talet, då han som modell prövade lyckan i Paris, där han blev biten inte minst av modefotografens glamorösa livsstil och stjärnstatus. Han började fotografera på egen hand och hade turen att nästan genast, i början av 1990-talet, få ett mindre genombrott med sina bilder i Nöjesguiden. Robert Nettarp fotograferade tonåringar i en naken, skitig, "grungig" stil som med ett missbrukat uttryck kallas för "heroin chic" och där några av de internationella föregångarna heter Corinne Day, Wolfgang Tilmans och Jurgen Teller. Rå närvaro och otyglad energi blev från början Robbans kännetecken.

Robert Nettarps karriär tog fart på allvar under andra hälften av 1990-talet. Hans kreativa utveckling präglades av djärv experimentlusta. Under det sena 1990-talet introducerade han efter brittisk förebild den tekniskt avancerade, datamanipulerade färgfotografin på den svenska marknaden. I början av 2000-talet fick han sitt första internationella genombrott med uppmärksammade modereportage för magasin som italienska Amica, brittiska Sleazenation, amerikanska Nylon och Spoon och franska Vogue. Han skaffade sig en respekterad agent i New York och spåddes en framtid i "the big leagues". I Sverige belönades han med Elle-priset för Årets bild 1999 och utsågs till Årets fotograf såväl 2000 som 2001.

Som konstnär och människa var Robert Nettarp långt ifrån en intellektuell. Men så är modefotografin till sin natur inte heller intellektuell utan tvärtom helt igenom emotionell. Allt bygger på känslor och estetik och det var här som Robban, likt alla stora modefotografer, hade sin styrka. Han var hungrig, nyfiken, orädd för konflikter och fri från fördomar och konventioner. Hans känslighet omfattade ett säkert väderkorn för tiden och för den internationella modetrenden, men där fanns också ett starkt eget uttryck. I sin kommunikation med modellerna använde han sig av provokationen, chocken. Hans bästa bilder speglar extrem glädje, smärta, utsatthet, kåthet, rädsla, nakenhet. Men han var även begåvad med modefotografens mest värderade talang: formkänslan, ögat för det sköna, förmågan att med sin kamera förvandla den fula ankungen till svan.

Även som människa kunde Robert Nettarp upplevas som chockerande. Hans roll i Stockholms mode- och nöjesvärld blev gycklarens och provokatörens. Robban drogs in i spiralen av stress, press, fest, krav, resor, glamour, extravagans och, till sist, en destruktivitet som slogs med hans livsglädje och kärlek till hem och familj. Jag kände honom inte på djupet men anade att där under den oroliga ytan fanns en annan, allvarligare Robban.

Nu finns han inte mer. Det är tragiskt och känns meningslöst. Bara några timmar efter Nettarps död hade nyheten färdats runt jorden. Ryktesfloran är redan vildvuxen. Robban dog ensam en natt framför teven, just hemkommen efter en av många resor. Obduktionen visade att dödsorsaken var ett brustet blodkärl i hjärnan.

Robert Nettarp sörjs närmast av sin flickvän, stylisten Amanda Johansson, och av deras sex månader gamla son Bruno.

Claes Britton är skribent och redaktör för Stockholm New.

lordag.sondag@dn.se

Fler av Robert Nettarps bilder kan ses på www.cameralink.se.

Vogue, Frankrike 2000

Amica, Italien 2001 (opublicerad)

Nylon, USA 2000