Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Motor

Vätgas tar bilen in i framtiden

Det skapades bilhistoria i Stockholms län i förrgår. Den första vätgasmacken invigdes högtidligt i Arlanda.

AGA-chefen Bo Dyrvold berättar att det finns cirka 250 vätgasmackar i världen i dag. När han nu klippte till och invigde den första kommersiella tankstationen i Sverige så jämförde han det med att det var som att se ett barn resa sig och ta sina första stapplande steg.

Anläggningskostnaden är enligt Bo Dyrvold omkring 10 miljoner kronor. Den nya macken kan fylla upp 180 bilar per dygn. Mackens vätgas görs av vindkraft (se fakta här intill). I pengar räknat kommer det kosta något mindre än att köra på diesel.

Men det är ingen risk för rusning. Hittills finns det bara några Hyundai ix35 FCV som kan tankas. Toyota tog dagen till ära dit sin Mirai­modell. Men den kommer att saluföras i Sverige först under det andra halvåret 2016.

Åtta stora bilkoncerner har gemensamt beslutat sig för att satsa på bränslecellsbilar och att driva på utvecklingen av en vätgasinfrastruktur.

Det är BMW Ford, General Motors (GM), Honda, Hyundai-Kia, Renault-Nissan, Daimler (Mercedes) och Toyota. Men också alla andra stora biltillverkare håller koll på utvecklingen.

Det är dyrt att vara först ut, men man vill inte missa om det rullar på rejält.

– Det är en fantastisk dag. Framtiden är här nu. Christian Norberg, vd för Hyundai i Sverige var lyrisk över bilar som kan köras utan att lämna smutsiga avtryck i miljön efter sig.

Xavier Heylen, vd för Toyota i Sverige, jämförde med skepsisen mot de första hybridbilarna. Mirai betyder just framtid. Han berättade att bränslecellsbilarna kan tankas på tre minuter och köras omkring 50 mil utan att släppa ut annat än vattenånga.

Nu väntas en fortsatt utbyggnad med mackar i Göteborg i år, Stockholm (Västberga), Arjeplog, Sand­viken under 2016.

Det är blygsamt. Bengt Dalström, informationschef för Toyota i Sverige berättar att Tyskland redan har 50 mackar och planerar att om fem år ha 150, Danmark har 15, Storbritannien 15 som om fem år ska ha utökats till 65.

Ett stort hinder för utvecklingen är att bilarna är dyra. Listpriset för ix35:an är 690 000 kronor, men nu är det en kampanj och bilen erbjuds för 529 000 kronor. Mirai finns det inget svenskt pris för. Men räknat på tyskt pris hamnar den omkring 650 000 kronor. Därför räknar inte bilföretagen me d mer än att kanske 100 bilar säljs/leasas under nästa år i Stockholmsregionen.

Bengt Dalström berättar att Toyota kalkylerar med radikalt sjunkande priser när produktionen av bilar blir storskalig.

Vätgas är en energibärare. Det finns flera sätt att framställa vätgas. För att få en så miljöbra gas som möjligt bör man använda förnybar energi som exempelvis sol-, vind- och vattenkraft.

Bränslecellsstacken i en bil omvandlar i en kemisk reaktion vätgas och syre till elektricitet. Bränslecellsbilar har enkelt uttryckt sitt eget elverk ombord som driver en eller flera elmotorer. Ur avgasröret kommer endast vattenånga.