Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

STHLM

”Byggplanen en vision – inte en detaljplan”

Planerna på 50 000 nya bostäder på Bromma avfärdas som orealistiska. Nu slår Miljöpartiet tillbaka. Deras program för Bromma är en vision och inte en detaljplan, menar trafikborgarrådet Daniel Helldén (MP). – Handelskammarens rapport sticker hål på den rödgröna bostadsbubblan, säger oppositionsborgarrådet Anna König Jerlmyr (M).

DN skrev i fredagens tidning om Stockholms handelskammares rapport om Bromma parkstad. Där avfärdas MP:s planer på 50 000 nya bostäder till 2030 som orealistiska.

– Även om man dubblar dagens högsta byggtakt kommer det att ta minst 40 år att bygga så många bostäder på ett och samma område, säger Handelskammarens vd Maria Rankka.

Under en debatt om rapporten på fredagen menade Handelskammaren att Miljöpartiet inte kan fortsätta att bygga stora delar av sin bostadskalkyl – en tredjedel av majoritetens planerade bostäder ska byggas på Bromma – på ett projekt som inte håller.

– Det är ett visionsdokument och inte en detaljplan. 15 års byggtid är en vision, om det tar 15 eller 20 år att bygga Bromma parkstad vet inte jag, säger Daniel Helldén.

– Och det är inte jag som ska rita den, stadens tjänstemän har fått i uppdrag att börja titta på det, processen är i gång.

Helldén menar också att den yta Handelskammaren har räknat på är för liten.

– De har inte mätt upp hela området. Vi räknar på 185 hektar, inte 135, men vi räknar ändå inte in Bromma blocks, ängarna och koloniområdet, säger han.

Räknat på 185 hektar blir Bromma parkstad ungefär tre gånger så tättbebyggd som Hammarby sjöstad.

Enligt Anna König Jerlmyr kommer de som är unga i dag att vara ålderspensionärer när Bromma parkstad är klar.

– Vi kan inte vänta så länge. Visionen är helt missvisande, ohederlig och skulle nog strida mot marknadsföringslagen. Jag tycker att vi ska förvänta oss mer av våra politiker, säger hon.

Maria Rankka menar att den t-bana som ska gå igenom området inte heller går att bygga så fort som MP tror.

– Och det finns inte heller pengar till den, finansieringen bygger på att Förbifart Stockholm inte byggs, säger hon.

Daniel Helldén, däremot, anser att det finns möjlighet att hitta pengar till tunnelbanan.

– Men nu ska jag vara positiv: det är coolt att Miljöpartiet tar fram ett förslag som innebär en bit Hongkong i Stockholm, säger Maria Rankka.