Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

STHLM

Grönans nya åkattraktion: ”En hisnande upplevelse”

Gröna Lund ska bygga den längsta berg och dal-banan hittills på nöjesparken, med rejäla rollar och g-krafter. – Gröna Lund har aldrig sett något liknande. Det är en hisnande upplevelse, säger Christer Fogelmarck, koncernchef på Parks and Resorts.

I går lämnade Gröna Lund in bygglovsansökan för en stor berg- och dalbana som planeras stå klar våren 2020. Koncernchefen på Parks and Resorts där Gröna lund ingår, beskriver attraktionen som väldigt annorlunda.

– Berg- och dalbanan är designad så att man sitter under rälsen, hängandes med benen rätt ner. Det är en enorm fartupplevelse där man kommer åka upp och ner, få enorma g-krafter, rollar, alla tänkbara moment under åkturen, säger Christer Fogelmarck.

Attraktionen är inspirerad av två berg- och dalbanor i USA, bland annat Dragon Challenge på Universal Studios i Orlando.

– De är otroligt smidiga de här banorna. När man kommer ner är det som att det bubblar i hela kroppen, säger han.

Berg- och dalbanan ska byggas vid Tyrolparken, där radiobilarna och femkampsspelen finns i dag. I och med det finns också planer på att förändra området.

– Vi vill öppna området så att man ska kunna gå ut mot vattnet, där vi kan ha serveringar och spelplatser, säger Christer Fogelmarck men poängterar att de ännu inte skickat in bygglovsförfrågan för de planerna.

Just bygglov och överklaganden är en aktuell fråga för Gröna Lund. Årets nyhet “Ikaros”, en 95 meter hög fallattraktion, stötte på patrull i Mark- och miljödomstolen, efter att grannar överklagat bygglovet. Domstolen tyckte att det fanns brister i ljudutredningen kring attraktionen. Därefter har både Gröna lund och Stockholm stad överklagat beslutet till Mark- och miljööverdomstolen. Gröna Lund har också lämnat in en ny ljudutredning.

Enligt Mark- och miljööverdomstolen är det sex till nio månaders handläggningstid före dom och ärendet fick prövningstillstånd den 17 februari i år. Gröna Lund räknar ändå med att kunna öppna attraktionen redan i april i år.

Har ni börjat bygga utan bygglov?

– Vi har beviljats bygglov som gäller under pågående prövning och bygger Ikaros för fullt. Vi känner oss trygga med att vi kommer få bygglov eftersom vi klarar de ljudvärden vi ska hålla oss inom. Antingen tas det till prövning i mark- och miljööverdomstolen eller kompletterar vi en tidigare bygglovsansökan till staden med den nya mätningen. Vi ser inte ett scenario att det skulle behöva rivas, säger Christer Fogelmarck.

Den nya berg och dal-banan ska börja byggas hösten 2018 och stå klar 2020. Under 2019 kommer Gröna Lund också att få ett gästspel av en annan attraktion. Det innebär att bland annat Skrattkammaren och en del chokladhjul och spel försvinner från nöjesparken, åtminstone under en period.

Höjd: 34 meter.

Längd: 700 meter.

Hastighet: 100 km/h.

Åktid: Cirka 2 minuter.