Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

STHLM

Nej, så här glest blir Bromma (nog) inte

– Gatorna blir lika smala som gränderna i Gamla stan men husen blir mycket högre, säger Handelskammarens vd Maria Rankka.

I dag presenterar Stockholms handelskammare en rapport där de menar att Miljöpartiets planer för Bromma parkstad är orealistiska.

Den rödgrönrosa Stadshusmajo­riteten vill stänga Bromma flygplats 2022. MP har lanserat idén om Bromma parkstad, där 50 000 bostäder ska byggas på mindre än 15 år.

– Hittills har vi framför allt diskuterat Bromma ur ett flygperspektiv, men när vi tittar på planerna för ett stort bostadsområde där om 15 år så visar det sig att det är minst lika orealistiskt som att flytta flyget, säger Maria Rankka.

– De vill bygga fyra gånger så många bostäder som i Hammarby sjöstad, på hälften av tiden och på samma yta. Både skalan, volymen och tidsplanen är anmärkningsvärda.

I dag klarar man att bygga maximalt 600 bostäder per år på i ett och samma område, enligt de byggbolag Handelskammaren har talat med. Det är den byggtakt som hålls i Norra Djurgårdsstaden. När Hammarby sjöstad är klar har det tagit 30 år att bygga 11 500 bostäder.

– Även med fördubblad byggtakt skulle det ta minst 40 år att bygga 50 000 bostäder på Bromma, säger Maria Rankka.

Bromma parkstad ska rymma lika mycket folk som det i dag bor i Sundsvalls och Luleås tätorter tillsammans, samt 30 000 arbetsplatser, på en yta som är lika stor som Hammarby sjöstad. Området är ungefär hälften så stort som Östermalm men ska rymma mer än dubbelt så många bostäder.

Det förutsätter, menar Handelskammaren, en extremt hög och tät bebyggelse. De arkitekter som Handelskammaren har bett granska förslaget uppskattar avstånden mellan husen till, som minst, sex meter. Minsta gatubredd i normal innerstadsmiljö är cirka 12 meter.

– Helt ärligt – de arkitektbilderna som Miljöpartiet har visat kan inte ha någonting att göra med exploateringstalet. På bilderna ser det väldigt trevligt ut, men så kommer det inte att bli. Det blir högre och tätare och mörkare, säger Maria Rankka.

Dessutom tror inte byggbolagen att det går att sälja 2 000 bostadsrätter per år i ett avgränsat område. Visserligen växer Stockholm med två SL-bussar om dagen, men de nyfödda och inflyttade har oftast inte råd att köpa en nybyggd bostadsrätt, marknaden är begränsad.

Handelskammaren anser också att parkstaden skulle generera mycket mer trafik på det hårt belastade vägnätet än vad flygplatsen gör.

Enligt planen ska visserligen inte så många av invånarna i det nya området ha bil. Parkerings­talet för Bromma parkstad ligger på mellan 0,1 och 0,3 p-platser per lägenhet.

Men, påpekar Handelskammaren: Hammarby sjöstad byggdes med 0,35 p-platser per lägenhet. Men fler än stadens planerare trott ville ha bil och staden tvingades justera upp p-talet till 0,7. Den som har råd att köpa eller hyra en nybyggd lägenhet har ofta också råd att – och vill – ha en bil.