Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Digitalt

Google får klartecken – robotar kan räknas som bilförare

Nyligen blev Googles artificiella intelligens Deepmind världens skarpaste hjärna, eller åtminstone den första genom historien att slå mänskliga toppspelare i ett 2500 år gammalt kinesiskt brädspel.

I natt stod de stå klart att företaget tar ännu ett steg mot sin egen form av världsdominans. Robotarna, koden eller den artificiella intelligensen – kalla det vad du vill – som kör Googles bilar kan komma att räknas som bilförare, rent juridiskt. Beskedet kommer från NHTSA, myndigheten som ansvarar för trafiksäkerhet på federal nivå.

självkörande_490

”NHTSA kommer i samband med det av Google föreslagna motorfordonet tolka ‘förare’ som det självkörande systemet, inte som någon av fordonets passagerare”, skriver myndigheten i ett brev som Reuters har tagit del av. ”Vi instämmer med Google om att dess självkörande bil inte kommer ha någon ‘förare’ i traditionell mening, så som bilar har haft förare i mer än hundra år.”

Det är inget otvetydigt klartecken, men ett viktigt steg. I brevet tecknas den mest konkreta planen hittills för att få ett fullständigt godkännande på plats.

På vissa punkter tycks det råda oenighet. NHTSA påpekar att vissa krav på säkerhetsmekanismer inte kan slopas hur som helst. Fotbroms är ett exempel.

Google vänder på resonemanget: Den verkliga faran, hävdar företaget i sin korrespondens, ligger i att låta människor ta kontroll. Byggs bilarna med säkerhetsfunktioner som låter dem styra eller bromsa i en nödsituation finns risken att de försöker gå emot styrdatorns beslut.

Google testar visserligen redan sina små söta bubbelbilar på vägar kring huvudkontoret i Mountain View, Silicon Valley. Men de kör mycket långsamt och bara inom ett begränsat område. I allt väsentligt är de självstyrande golfbilar.

Andra tillverkare, bland annat Tesla, har infört vissa självkörande funktioner, Men då som komplement som låter föraren tillfälligt överlåta kontrollen.

Innan helt autonoma bilar kommer tillåtas att köra i full fart på det vanliga vägnätet måste juridiska hinder undanröjas. Beskedet från NHTSA är ett viktigt steg på vägen dit.

(Foto i text: Tony Avelar/AP)