Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Epsteins STHLM

”Slussen är en av de märkvärdigaste platserna i Sverige”

Journalisten Kajsa Althén …

Slussendebatten är i gång redan en månad innan det nya förslaget ställs ut. På Södersossarnas öppna hus om Slussen på söndagseftermiddagen redogjorde journalisten Kajsa Althén för historien och blickade in i framtiden. Inför en intresserad skara i Café Lokalen i Blå Bodarna frågade hon vad det är stockholmarna kommer att få se i maj när den nya Slussenplanen ställs ut och svarade själv med att först redogöra för förbättringarna jämfört med det förra så kritiserade förslaget.

”Det blir bättre siktlinjer från Ryssgården, en sluttande terrassering i Stadsmuseets förlängning ner mot vattnet som ser ut att hålla hög kvalitet. Vägbron (Skeppsbrons 8-filiga förlängning som ska byggas ut 25-30 meter i vattnet) har gjorts något smalare och ligger möjligen något lägre där den landar på södra sidan.”


… visade bland annat den här bilden (framställd av Berit Bergqvist) som visar hur utsikten från öster (exempelvis från Fjällgatan) skyms om de planerade husen byggs framför KF-husen och Glashuset.

Sen det negativa.  ”Utblickarna mot Mälaren kommer troligen att skymmas av en ny byggnad framför Hilton. En massiv och hög bebyggelse kommer att dölja KF-fasaderna och Glashuset. Det blir en puckel i landskapets linje. Vägbron (fast smalare) tar bort uppåt 30 meter av Saltsjön. Den föreslagna bussterminalen i Katarinaberget blir både dyr och kortsiktig eftersom det bara är en tidsfråga innan man måste bygga en tunnelbana till Nacka, det område i runt Stockholm som expanderar kraftigast”.

”Det nya förslaget är bättre än det gamla, men fortfarande oacceptabelt” sammanfattade Kajsa Althén.


Professor Bengt O H Johansson (som pekar) guidade runt och berättade utförligt om Slussens forntida och nutida historia.

Förre chefen för Arkitekturmuseet professor Bengt O H Johansson guidade runt åhörarna på en historisk exposé över Slussen och förklarade bland annat: ”Slussen är en av de märkvärdigaste platserna i Sverige med sin förkastningsbrant från Skuru förbi Slussen långt bort i väster. Hela Stockholm sjönk för en miljon år sedan. Den norra delen är mycket lägre än den södra.  Efter inlandsisen bildades ett näs, en smal landtunga, länge den enda landförbindelsen mellan norr och söder. Slussen är ett försök att komma till rätta med problemet. Alla nya förslag måste utgå från Slussens unika topografi”.

Läs gärna också: Nya Slussenförslaget börjar läcka ut

Ny bussterminal sprängs ut under Katarinagaraget vid Slussen