Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Epsteins STHLM

Slussen håller på att gå i baklås

Ett par hundra personer på möte i ABF-huset på onsdagskvällen antog ett skarpt uttalande mot stadens planer för Nya Slussen.

Ett par hundra personer på möte om Slussen i ABF-huset antog ett mycket kritiskt uttalande om den styrande alliansens plan för Nya Slussen som betecknas som illa genomtänkt. Hela tiden inträffar oförutsedda svårigheter. Den senaste svårigheten utgörs av den detaljplan för bussterminal i Katarinaberget som definitivt upphävdes av Mark- och miljödomstolen i förrgår.

”Vi är förfärade över att staden inte tar till sig den långsiktigt hållbara lösning till rekonstruktion och förbättring av Slussen som föreligger och som går att genomföra till halva kostnaden och på halva tiden”, heter det i resolutionens slutkläm.

Gösta Blücher.

Gösta Blücher, tidigare generaldirektör på Boverket,  (som var med och utformade Plan- och Bygglagen 1987) förklarade att staden har rätt att riva och bygga upp Slussen som den är i dag trots att man antagit en ny detaljplan för Nya Slussen. ”Det är bara att sätta igång”.

Tor Edsjö.

Arkitekten Tor Edsjö som varit med och utformat den s.k. Plan B (som det refereras till i citatet ovan som den rekonstruktion som kan genomföras på halva tiden till halva kostnaden och som bygger på den nuvarande klöverbladsmodellen men med en fullt modern bussterminal i samma läge som i dag) förklarade att Stadsgårdsledstunneln som ingår i planen för Nya Slussen inte kan byggas förrän den permanenta bussterminalen är färdig eftersom den provisoriska bussterminalen under rivningen av gamla Slussen står i vägen.  ”Och det tar lång tid innan den kan vara klar”.

Att få fram en ny godkänd detaljplan för en bussterminal beräknas ta 3-4 år. Först 2017-2018 kan alltså arbetet med att spränga ut Katarinaberget påbörjas om inte de styrande tänker om. Det verkar som byggkaoset vid Slussen kommer att pågå i många långa år.

Hittills är 1,3 miljarder kronor förbrukade av taket på 8 miljarder kronor som kommunfullmäktige beslutat om. Och det innan rivning och nybyggnad ens påbörjats. Hela Slussenprojektet tycks ha gått i baklås. Kanske dags att tänka om och pröva om inte plan B är ett bättre alternativ än Nya Slussen, stadens antagna detaljplan.