Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Epsteins STHLM

Nya Slussen för 12,1 miljarder klubbad trots protester

21Socialdemokratiske trafikpolitikern i landstinget Curre Hansson kritiserade partivännernas beslut att stödja Nya Slussen …

31

… vid en stor demonstration utanför Stadshuset  på måndagskvällen när ett nytt genomförandebeslut klubbades i kommunfullmäktige.

11

En annan av talarna var arkitekten och kritikern Ola Andersson (som häromåret fick pris för att ha ritat årets Stockholmsbyggnad). Han läste upp två gamla citat där de ledande politikerna Karin Wanngård (s) och Sten Nordin (m) var kritiska mot Nya Slussens principer …

41… men på måndagskvällen prisade både Karin Wanngård …

51

… och Sten Nordin Nya Slussen.

Några hundra stockholmare hade samlats med plakat och slagord utanför Stadshuset på måndagskvällen för att protestera mot planerna på Nya Slussen inför Slussendebatten i kommunfullmäktige.

Den socialdemokratiske politikern i landstinget Curre Hansson, själv motståndare till Nya Slussenförslaget, förespråkare för Slussen plan B-förslaget, var en av talarna i demonstrationen.

-Socialdemokraterna är ett splittrat parti i Slussenfrågan. När vi diskuterade frågan internt förlorade vi motståndare till Nya Slussen med 45-55. Socialdemokraterna har gått fel i den här frågan. Vi skulle stått fast vid vårt tidigare motstånd. Det var samma sak med almstriden och citysaneringen, sade Curre Hansson, som inte tänker lämna sitt parti, men fortsätta kampen mot Nya Slussen ändå.

Bland övriga talare var arkitekturkritikern Ola Andersson. Han läste upp två citat och undrade om någon av demonstranterna kunde gissa vilka som yttrat dem.

Så här löd det första:

”Jag tycker att det nya Slussenförslaget är undermåligt. Jag skulle vilja se ett Slussen som är mer funktionellt, vackrare och hållbart över tid … Ska vi leda in så mycket trafik i Gamla stan. Jag har en vision om ett bilfritt Gamla stan”.

Någon visste. Det var nuvarande finansborgarrådet Karin Wanngård (s). Hon sade det i ABC i augusti 2011.

Det andra citatet som de församlade fick gissa på löd:

”Det är alldeles för dåligt samband mellan Gamla stan och Södermalm … … Västerlånggatan och Stora Nygatan tappar kontakten med Södermalm när trafiken leds mot Skeppsbron … …Jag är väldigt skeptisk till att bygga hus på Slussen. Man bygger bort den fria vyn, öppenheten. Den öppna platsen ska man vara rädd om.”

Också här visste någon svaret: Dåvarande oppositionsborgarrådet Sten Nordin (m) i Svenska Dagbladet 2004.

I kommunfullmäktige var tongångarna lite annorlunda på måndagskvällen när det reviderade genomförandebeslutet till en kostnad på 12,1 miljarder kronor (i stället för det tidigare genomförandebeslutet på max 8 miljarder kronor) diskuterades och som väntat klubbades av alla partier utom SD.

Nu talade Karin Wanngård om att det var ett historiskt viktigt beslut som fattades när det reviderade genomförandebeslutet fattades Den gamla Slussen var byggd för biltrafik, den nya för cyklister och kollektivtrafikresenärer, menade hon. Och Sten Nordin deklarerade från talarstolen att det var en av hans och alliansens stora segrar att alla partier, utom SD, nu står bakom beslutet att bygga Nya Slussen.