Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Epsteins STHLM

Nya planen för en bantad bussterminal i Katarinaberget

5a

Huvudentrén till den nya mindre bussterminalen i Katarinaberget blir i en ny byggnad (den grå trekantiga saken mitt i bilden) mellan nuvarande tunnelbaneentrén och Thor Modéens Trappa. Ill: White/Link arkitekter

Nu presenterar staden planen för den nya framtida i Katarinaberget insprängda bussterminalen för Nacka- och Värmdöbussarna. Den förra planen blev underkänd för drygt två år sedan i Mark- och miljödomstolen.

6a

Den nya bussterminalen i Katarinaberget blir mindre än som det var tänkt i det underkända förslaget. Den nya har 6 istället för 8 ankomstplatser, 17 istället för 20 avgångsplatser och likaså 17 istället för 20 så kallade reglerplatser (uppställning).

Terminalen planeras för 37 000 resande per dygn (vilket man beräknar 2020) men har kapacitet för drygt 40 000 att jämföras med dagen knappt 30 000 resenärer.

En ny huvudentré planeras i en ny byggnad mellan den nuvarande tunnelbaneentrén och Thor Modéens Trappa (se översta bilden).

3a

Lokattens Trappor (i dag stängda) mellan Stadsgården och Katarinavägen (öppnas). Men först kanske de rivs för att byggas upp igen. Mellan Lokattens trappor och Sjömansinstitutet byggs en ny hiss.


2aSöderbergs Trappor  vid Stadsgårdshissen stängs och övergångsstället försvinner. Ill: Foster+Partners och Berg Arkitektkontor

Söderbergs Trappor (borta vid Fotografiska) stängs liksom övergångsstället där över Stadsgården eftersom bussarna här i närheten ska snedda över Stadsgården på sin väg in i den nya bussterminalen.

4aAnkomstplats i terminalen. Ill: Link arkitekter

Den nya bussterminalen sägs i planförslaget skapa en hälsosammare miljö för passagerarna jämfört med dagens situation men samtidigt finns risker som planförfattarna dock anser ”kan reduceras till försumbara nivåer. De säkerhetsåtgärder som föreslagits är bland annat att terminalen delas upp i åtskilda brandceller och att utrymningslarm och nödbelysning installeras.”

Staden hoppas kunna påbörja bygget 2019 och vara klara någon gång 2023-2025. Drygt 1,4 miljarder kronor beräknas kostnaden till.

Detaljplaneförslaget ställs ut i Tekniska nämndhuset på Fleminggatan 4, på Södermalms stadsdelsförvaltning vid Medborgarplatsen 25, på Slussenprojektets informationskontor Stadsgården 8, och finns även på nätet.

Samrådstiden är 31 maj till 12 juli och den 14 juni kl 16-20 blir det samråd och öppet hus på Medborgarhuset vid Medborgarplatsen, ett livligt sådant förmodligen.