Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Epsteins STHLM

Staden vi har till låns – läsvärd bok av Anders Wahlgren

11

Filmaren och författaren Anders Wahlgren håller upp ett uppslag ur sina nya bok som visar hur Stockholm planerades på 1960-talet med motorvägar à la Los Angeles rakt genom centrala staden.

21

Han signerade också sin bok efter föreläsningen på ABF på måndagen.

31

Gert Spechts adelspalats vid Regeringsgatans korsning med Hamngatan var ett av flera 1600-tals som revs i början på 70-talet.

41

Eva Remens var en av få Stockholmspolitiker som försökte rädda kulturhistoriskt värdefulla hus när grävskoporna fick härja fritt i centrala Stockholm för femtio år sedan. Här samtalar hon med Prins Wilhelm. Båda de svartvita bilderna är reproducerade i boken och kommer från Anders Wahlgrens fotosamling

Saklig, grundlig och personlig. Dessutom lättläst. Så kan Anders Wahlgrens nya bok Staden vi har till låns (Carlssons) kort sammanfattas. Den handlar till stor del om Stockholms dystra stadsbyggnadshistoria efter kriget, med planerna på motorvägar tvärs genom hela stan och de hejdlösa rivningarna av stora delar av det som numera kallas för City.

Anders Wahlgren, känd för sina många genomarbetade dokumentärfilmer om Stockholms stadsbyggnadshistoria, presenterade sin bok, som han jobbat med i fyra år, på ABF under måndagen.

Han har gått igen mängder av handlingar och protokoll och intervjuat många av ”rivningsaktörerna” under åren. Han beskriver de politiska turerna med rivningsdirektören Åke Hedtjärn som pådrivare och Hjalmar Mehr som politisk ledare i skövlandet av gamla Klara men också det envisa men delvis fruktlösa motståndet från främst Eva Remens, socialdemokraten som blev folkpartist.

Inte minst sörjer Anders Wahlgren rivningarna i slutet av 60-talet av alla gamla 1600-talshus på Regeringsgatan utan att några kulturhistoriska inventeringar gjordes innan. När han långt senare frågade en av männen bakom rivningarna, ansvariga stadsbyggnadsdirektören Göran Sidenbladh, varför alla dessa hus revs svarade denne: ”Ja det var förfärligt, men trafikplanerna var så, gatan skulle aldrig ha breddats. Det hade varit bättre för stadsbilden om husen fått vara kvar och de gamla konditorierna också”. Lite för sen insikt!

Det finns många belysande citat av den karaktären i detta läsvärda verk som bygger på Anders Wahlgrens fyrtioåriga forskning om  Stockholms arkitektur och planeringshistoria.