Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Epsteins STHLM

Demonstration utanför Stadshuset mot terminalen i Katarinaberget

11

Socialdemokratiske trafikpolitikern i landstinget Curre Hansson varnade kraftfullt för riskerna med en bussterminal i Katarinaberget och talade på demonstrationen utanför Stadshuset mot detaljplanen …

41

… som några timmar senare röstades igenom av hans partikamrater och alliansen i kommunfullmäktige, en plan som han förutsatte kommer att överklagas i ett antal instanser.

51

Det är just risken för allvarliga bränder i den planerade s.k. ”säckterminalen” med bara en in- och utfart …

21

… som oroar kritikerna. Här har Bitte Liberg ritat in det tänkta tunneltaket i den planerade Katarinaterminalen ovanpå en bild av den explosionsartade bussbranden utomhus i Filipstad i december förra året.

Demonstrationen på måndagskvällen utanför Stadshuset mot den planerade bussterminalen, som är tänkt att sprängas in djupt nere i Katarinaberget vid Slussen, gav som väntat inget omedelbart resultat.

Med stor majoritet röstade politikerna från majoriteten och alliansen igenom detaljplanen för den underjordiska bussterminalen vid kommunfullmäktigesammanträdet några timmar senare.

Den socialdemokratiske landstingspolitikern Curre Hansson, en av motståndarna till terminalen, talade engagerat på demonstranternas möte om det han kallade ”högriskprojektet”.

Han, liksom övriga kritiker, menade att grunden för terminalen är felaktig. Den blir som en säck med en gemensam infart och utfart och därför livsfarlig om till exempel en explosionsartad brand skulle inträffa i terminalen samtidigt som tusentals människor befinner sig därinne.

”Statistiken är obeveklig. Bussar brinner, Brand sprider sig snabbt mellan bussar. Är olyckan framme uppstår kaos. Vad händer om panik bryter ut? Säkerhetsexperter varnar för händelser liknande stora fartygskatastrofer”, sade Curre Hansson och hänvisade till expertutredningar som talade om en möjlig olycka vart trettonde år med maximalt hundra döda.

Han var dock förhoppningsfull och trodde att det skulle ta lång innan terminalen blir klar om den överhuvudtaget kommer till stånd.

”Processen har bara börjat. Först fram mot 2030 kan terminalen stå färdig om den mot alla odds får klartecken. Först rättsliga processer och en sannolik lång vända ner till Bryssel. Tiden talar för oss”, sade han uppmuntrande till sina meddemonstranter.

Läs också: ”Brand i planerade bussterminalen i Katarinaberget kan bli katastrofal”