Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Epsteins STHLM

T-banans brorenovering stänger röda linjen Slussen-Centralen i 12 dagar

11

Stålbalkarna som ska förstärka …

61

… tunnelbanebron mellan Slussen och Gamla stan …

 

 

21

 

… lyftes över på en ponton …

41a

… på onsdagen …

31

… inför det renoveringsarbete …

51

… som för med sig avstängning av röda linjen mellan T-centralen och Slussen den 15  till den 26 juli.

71

Söderströmsbron, som den kallas, har 60 år på nacken och är stort behov av upprustning. Så här såg det ut på DN:s förstasida den 25 november 1957, dagen efter invigningen av ”sammanbindningsbanan” mellan Hötorget och Slussen.

En väldig stålbalk lyfts, placeras på en stor ponton intill kajen vid Mälartorget för att monteras på plats och förstärka tunnelbanebron över Söderström.

I samband med det arbetet stängs röda linjen av mellan Slussen och T-centralen. Resenärerna hänvisas mellan den 15 och 26 juli till gröna linjen på den sträckan.

Renoveringsarbetena på den sextio år gamla Söderströmsbron (som tunnelbanebron kallas) påbörjades för ett par år sedan och beräknas vara klara 2019 till ett pris på drygt 200 miljoner kronor.

Det var den 24 november 1957 som ”sammanbindningsbanan” mellan Slussen och Hötorget invigdes av kung Gustav VI Adolf.

På den tiden gällde reslängdstaxa. Det kostade 25 öre att åka mellan Gamla stan och Centralen, men en krona och 10 öre att åka från Gamla stan till Hässelby gård.

Those were the days!