FRÅGA:
Jag och min tidigare sambo separerade på mitt initiativ för fyra år sedan. Bakgrunden till att jag ville separera var att våra barn, som idag är i tonåren, och deras mamma skapat en relation som inte inbegrep mig i föräldrarollen, och som successivt urartade i en form av absurd mobbningskultur från barnens sida som tog sig uttryck i att de inte ville sitta bredvid mig vare sig i soffan framför TV:n eller i bilen eller vid matbordet, gå bredvid mig, svara när jag frågade något, med mera. Även mina föräldrar och släkt utsattes för samma sak.
När jag tog upp det här förringade mitt ex problemet framför barnen och tyckte att jag överdrev och skapade konflikter. Det blev till slut helt ohållbart och slutade med att jag tänkte att om jag ska få vara pappa åt våra barn så måste det ske genom delat umgänge där jag på egen hand hade möjlighet att vara förälder. Efter ett otal besök hos lokala familjerådgivare i utan resultat, beslutade jag mig slutgiltigt för att separera.
Nu blev det emellertid inte som jag hoppats, utan i samband med separationen stärktes barnens beteenden. Det blev ett umgänge där barnen skulle bo något mer hos sin mamma. Tiden hos mig blev fruktansvärt jobbig för mig och barnen på grund av ständiga provokationer och bråk, ständiga samtal och sms mellan barnen och mamman. Det blev även känt för mig att mamman gav instruktioner via sms till barnen när jag försökte prata med dem om problemen.
Hela familjen var på bup, men tyvärr kom de inte någon vart och avbröt efter några möten.
Jag och mamman gick på familjeterapi efter separationen. men det var på något sätt ett spel för gallerierna från mammans sida som jag ser det, med syfte att uppfylla någon form av norm. Det slutade med att familjeterapeuterna föreslog att barnen bara skulle bo hos mamma ett tag för att lugna ner det hela, mot att mamman och barnen skulle samarbeta och barnen successivt skulle bo mer hos mig igen. Barnen flyttade så till mamma men vägrade därefter att komma till mig mer. Familjeterapeuterna sa då att man inget kunde göra och avslutade vårt ”ärende”. Jag var nu helt utan umgänge.
Jag lever sen ett par år tillsammans med en ny kvinna och har fått styvbarn som jag fått en härligt fin relation med. Mina egna barn har däremot vägrat att komma till min bostad sen jag flyttade från min och barnens tidigare och de vägrar att träffa min sambo och hennes barn. Mina barn säger att de vill ha en relation med mig, men när jag ringer som vi gjort upp att vi ska göra så svarar de i regel inte. Ska jag träffa dem kräver de att mamma ska vara med och när jag frågar varför så vet de inte. Har föreslagit att någon annan vuxen kan vara med, men det måste vara deras mamma.
Det har för övrigt aldrig förekommit någon form av missbruk, misshandel eller annat och vi har alla hela tiden haft det gott ställt ekonomiskt, både före och efter separationen.
Jag har träffat specialister på främmandegörande av föräldrar, pappaombudsmän och andra sakkunniga, samt har ett mycket massivt förstående och stöd från min omgivning men mina älskade barn kommer bara längre och längre bort. Vad ska jag ta mig till?
SVAR:
Hej!
Du beskriver en mycket sorglig situation för dig och dina barn. Det är svårt för mig att resonera med dig om möjliga förklaringar till det som händer er. Jag har för lite underlag för det, men det du berättar låter i mina öron som att du är utsatt för en psykisk misshandel. Jag rekommenderar dig starkt att du söker professionell samtalshjälp. I mitt svar kommer jag att koncentrera mig på att ge dig några förslag på vad du skulle kunna göra här och nu och på sikt.
Som jag förstår av ditt brev så vill du veta vad ska du göra för att kunna få en bättre och mer meningsfylld kontakt med dina barn. Du vill även få hjälp att kunna hantera dina smärtsamma känslor över att de inte vill ha kontakt med dig.
När det gäller dina barn är mitt förslag att du fortsätter att tydligt och återkommande signalera till dem att du vill ha kontakt med dem, men på ett sätt som inte uppfattas som påträngande. Säg att du accepterar om de avböjer kontakt med dig. Visa att du respekterar deras autonomi. Gör gärna tydligt att du inte vill uppehålla dig vid det som varit, du vill inte ”älta” er historia och du vill inte ha något ställningstagande från dina barn om vem som har gjort rätt eller fel. Den oron kan finnas hos barn som befinner sig mellan två föräldrar som är kritiska till varandra.
Du kan exempelvis skriva ett brev där du beskriver att situationen som den är nu känns tråkig och smärtsam för dig, att du saknar dem, att du gärna vill att ni ska ha en pappa -barn relation, och att du tycker att det som hittills har pågått leder till att ni kommer ifrån varandra mer och mer. Du kommer därför att 1. Vänta till att de tar kontakt med dig eller 2. Höra av dig då och då samt respektera om de inte hör av sig tillbaka. Välj det alternativ som passar dig. Skriv gärna ner andra alternativ som du kan tänka dig.
Jag kommer nu att skriva om något som kanske orsakar dig ytterligare smärta men det gör jag i syfte att erbjuda dig ett sätt att fundera över det du kan påverka – ditt eget beteende. Det finns en komponent i kärleksrelationer som handlar om att vi måste kunna känna en dos av självrespekt för att kunna älska andra. Om vi känner förakt för en förälder är det nästan omöjligt att samtidigt känna kärlek. Det verkar som dina barn har ”lärt sig” att behandla dig illa och att du inte har satt gränser. Därför är det viktigt att du börja sätta gränser för hur de får behandla dig, och att du visar självrespekt och omtanke om dig själv. För att kunna lära dig att göra det rekommenderar jag dig återigen att du söker professionell hjälp.
När det gäller dina smärtsamma känslor så ber jag dig fundera på detta. Ibland är det svårt att konstatera att saker och ting har blivit på ett visst sätt. Ett alternativ kan vara att du börjar i en självhjälpsgrupp för pappor med svårigheter med sina barn eller i sina familjer. Det finns andra pappor i din situation. Att prata med andra brukar hjälpa och ge en ökad förståelse för såväl andras som egna beteenden samtidigt som man kan få stöd till att påverka det man kan förändra.
Kanske ska du agera i riktning mot två mål. Det första är att finnas kvar för dina barn om de vill ha kontakt med dig. Det händer ofta att med åren att barn som inte accepterat att ha kontakt med en av föräldrarna ändrar sitt sätt att se på saken när de blir vuxna och får ett annat perspektiv. Ibland har de blivit smärtsamt uppmärksamma på att en förälder har hållit den andra borta och att skälen inte alltid avsett barnens bästa. Men det händer också att barn vidhåller även som vuxna att de inte vill ha kontakt med en förälder. Hur kommer att bli för dig och dina barn får du avvakta och se. Påminn dig om att du gör vad du kan, och framförallt att du är värd kärlek och omtanke. Mitt förslag till ditt andra mål är att du samtidigt som du lämnar dörren öppen för dina barn också väljer att visa självrespekt genom att sätta gränser, ta hand om dig själv och ditt liv, och hittar mening och glädje inom områden av ditt liv som inte handlar om din papparoll.
En kram och lycka till.
Liria



Antagligen hade du redan en relation med den nya kvinnan innan du skilde dig? Jag tror det finns en dold agenda här som du inte säger för att själv verka ädel och ansvarstagande. Den nya kvinnan behöver barnen knappast träffa just nu och inte några nya styvbarn heller. Gör något själv med ett barn i taget!
Monika, 23:14, 14 oktober 2011. Anmäl Anmäl
Om det är modern som är manipulerande kommer barnen i vuxen ålder att successivt frigöra sig från detta, även om det gör ont att vänta så kommer tidens gång att lösa problemet om det är modern som är skulden. Om det visar sig att barnen fortfarande inte vill umgås efter att de mognat som unga vuxna så är det fadern som faktiskt uppfört sig illa, men vid det laget kan det vara väldigt svårt att reparera skadan om det inte tags tag i tidigare. Arbeta efter att det är det senare, för om fadern är skulden kan läkningen börja, men om modern är skulden kan det bli lättare för barnen att ”se” när de blir vuxna. Fråga barnen vad de känner och tycker och jobba utefter det utan att invända om de känner något du inte håller med om.
Saga, 16:54, 10 oktober 2011. Anmäl Anmäl
Mycket dumt ska man höra innan öronen trillar av. Kanske ska någon med litet vett ge mannen som frågar några goda råd. 1 – Vill du ha en relation med dina barn måste du kräva den. Låt barnen och modern tjuta hur mycket de vill, är det tid för barnen att vara hos dig så är det det. Man up. 2 – Om barnens mobiltelefoner stör ditt umgänge med barnen så beslagta dem. Du är föräldern och det är du som bestämmer. 3 – När barnen är hos dig gör något med dem. Låt dem inte sitta framför datorn, spela TV-spel eller titta på TV:n hela dagen. 4 – Om det är möjligt skulle det vara bra om du kunde få dina barn att umgås med dina ”styvungar”. Styvungarna kan nog få dig att framstå i ett annat ljus hos dina barn. 5 – Ha så lite kontakt med modern som möjligt. Det gör dig bara förbannad. Var dock alltid vänlig med henne, prata inte skit om henne, håll alla tider och andra överenskommelser som ni kommit överens om men annars ska då lossas att hon inte existerar. Hon är bara en energitjuv som du inte bör spendera en onödig extra sekund på.
Arn, 15:12, 2 oktober 2011. Anmäl Anmäl
Den högljudda pappalobbyn är igång, ser jag. För att nyansera det hela lite vill jag framhålla att ett betydligt vanligare problem är ju alla de barn som inget hellre vill än att träffa pappa, och vars mammor gör allt för att få detta till stånd samt slätar över när papporna än en gång sviker. Sedan finns det ju också en del mammor som har goda skäl att inte vilja att barnen träffar pappa, och de har väldigt svårt att få gehör för detta i kontakt med myndigheter eftersom föräldrars ”rätt” till sina barn är starkare än barnens rättigheter i de här sammanhangen, och för att den officiella hållningen är att det alltid är bra för barn att ha kontakt med båda sian föräldrar (pappan), tvärtemot vad man kan få intryck av när man läser kommentarerna här. Det kan kanske vara lätt att glömma bort det om man ständigt hör pappornas versioner.
Misan, 14:37, 27 september 2011. Anmäl Anmäl
BRA att frågan som sådan tas upp i artikel i DN. MEN…
DÅLIGT 1: Psykologen ”glömmer” ta upp att den TROLIGASTE orsaken till att barn ”inte vill” är att boföräldern, vilket oftast är en mamma, negativt påverkar barnet att tycka illa om pappan.
DÅLIGT 2: Psykologen skuldbelägger pappan. Det är hans fel att barnen ”vill vill”, vilket är den minst troliga orsaken (om det inte är våld/övergrepp, vilket det inte är enl artikeln).
Mina egna erfarenheter, och våra i PappaBarn.se, är att i SAMTLIGA fall där det är krångel med uppgiven anledning ”barnet inte vill” så är mamman VÄLDIGT negativt inställd till pappan. Sammanträffandet är knappast en tillfällighet!. Mest troligt är att barnet, som ju är i stark beroendeställning till mamman (boföräldren), för sin ”överlevnad” anpassar sig till mammans uppfattning, uttalad eller outtalad (barn känner spänningar). Barnet märker att det blir ”lugnast” om pappan hålls på avstånd. Dessutom förekommer att mammor som tar till grövre argument som att ”din pappa slår/hotar mig” eller ”jag kanske inte vill leva vidare om du flyttar till pappa…”.
Alltså: Vill inte mamman (boföräldern) så har barnet egentligen ingen chans, inget val. (När barnet kommer upp i tonåren så blir det ofta inte lätt för en krånglande förälder när ungdomen ifrågasätter förälderns trasslande tidigare, men det är en senare historia…).
Det är boförälderns ansvar och skyldighet enl Föräldrabalken att på alla sätt underlätta kontakterna med umgängesföräldern. Om de inte gör det ska de klandras!
Jan Angner, pappabarn.se
Jan Angner, (Webbsida) 12:41, 27 september 2011. Anmäl Anmäl
Vi får inte glömma bort att vi bara har tillgånjg till pappans version här. Om mamman (eller barnen) fick komma tills tals skulle det kanske låta helt annorlunda. Jag håller med andra som skrivit att det alltid finns en förklaring, men att det saknas många pusselbitar här.
Misan, 22:17, 25 september 2011. Anmäl Anmäl
Jag är uppvuxen med en mamma som är psykiskt sjuk och önskar att någon hjälpt mig. Sådana mammor är extremt duktiga på att manipulera barnens världsbild och ingen får ifrågasätta eller ”kritisera” vad mamman säger. De sätter en evig rädsla i barnen och man vet aldrig hur mamma ska reagera. Risker finns att mamman säger ungefär såhär:
– Om du gör si eller så alt. säger ditt eller datt till din pappa så ska jag…
-Din pappa är sjuk/egoistisk/bryr sig inte om dig etc.
-Det är inte lönt att du har kontakt med din pappa för han kommer såra dig eftersom han bara bryr sig om nya familjen.
Kämpa för att barnen ska våga berätta mer om sin mamma Utan att skämmas för mammans betéende. Skammen är en mycket tung boja som sätter silvertejp på de finaste av barn.
Anhörig, 23:39, 24 september 2011. Anmäl Anmäl
Ge inte upp kontakten! Tycker inte du ska följa ”råd 1″, utan fortsätt att visa att du bryr dig om dina barn (men skuldbelägg dem absolut inte för det som hänt, framställ dig inte som ett ”offer” inför dem och tala inte dåligt om deras mamma). Om du bara är där och visar omtanke och trygghet så som en vuxen ska göra, kommer dina barn en vacker dag förhoppningsvis att inse att du alltid funnits där för dem.
Caroline, 21:54, 24 september 2011. Anmäl Anmäl
Forskning visar att foraldrar som ar alienerade fran sina barn behover att ha okad umgange med barnen. Det kan vara vasentligt att barnen bor mycket mer hos den alienerade foralder.
Julian, 20:46, 24 september 2011. Anmäl Anmäl
En sak till. Jag avråder pappan för att följa råd 1. Vänta tills barnen tar kontakt med dig.
Om du skriver brev eller talar om för barnen att du mer än gärna vill ha kontakt med dem och kommer vänta tills DE tar kontakt med DIG, kanske de förstår detta IDAG, eftersom barn lever i nuet mycket mer än vuxna. De kanske förstår även nästa vecka, eller en hel månad, men ett halvår senare undrar de kanske varför du aldrig försöker?
Dessutom, det kanske är för svårt för dem att ta initiativ på egen hand fastän att de egentligen skulle vilja, det kanske helt enkelt är dem övermäktigt i den situation de befinner sig i, och då kommer de mer och mer undra varför DU aldrig försöker, för du är ju den vuxne, du är ju den de borde kunna lita på. De kommer inte längre tänka, ”Jo, därför att för ett år sen sa pappa att han väntar tills VI…” Eller de kanske till och med minns det men i och med att det kanske är dem övermäktigt känns det faktiskt orättvist att lägga över ansvaret på barnen på det sättet.
Men Liria kanske inte menade det som ett långfristigt råd, hon kanske menade säg så och lämna dem i fred i en månad eller så, så känner de sig inte under press… Det skulle du kunna pröva. Men låt för guds skull inte ett helt år gå eller flera år!
Baren kanske behöver dig mer än någonsin under den tiden!
HR, 18:48, 24 september 2011. Anmäl Anmäl