Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Leonels guldkorn

Oscarsfilmerna 2012 underkänns av feminist


Inte nöjd med Hollywoods syn på jämställdhet.
Foto: Feminist Frequency

Sju av de nio filmerna som nominerats till en Oscar för bästa film diskriminerar kvinnor. Allra värst är Woody Allens ”Midnight in Paris”. Det säger Feminist Frequency, som jobbar för jämställdhet i media och populärkultur.

Bakom organisationen står Anita Sarkeesian, filmexpert med en kandidatexamen i kommunikation och en master i social- och statskunskap. När hon analyserade årets Oscarsbidrag använde hon sig av det så kallade Bechdel-testet. För att klara detta måste en film innehålla minst en scen med följande ingredienser:

Två kvinnor…
…med namn…
…som pratar med varandra…
…om något annat än män.

”Det är den allra lägsta ribban vi kan sätta för att bedöma kvinnors vikt i Hollywood-filmers handling,” säger Anita Sarkeesian som trots de ”snälla” kriterierna kom fram till nedslående resultat i sin undersökning.

Hon presenterade resultatet i en Youtube-video publicerad i onsdags. I den, inbäddad nedan, går hon igenom årets Oscarsbidrag film för film. Här är en översättning:

”The Descendants” (George Clooney) – GODKÄND .

”Berättelsen om en far som lotsar sin familj genom en kris. Modern försvinner i princip ur bilden innan förtexterna slutat rulla för att underlätta fadersfigurens framväxt. En handfull av korta interaktioner mellan kvinnliga karaktärer, bland annat mellan de två döttrarna Alex och Scottie”.

”Moneyball” (Brad Pitt, Philip Seymour Hoffman, Jonah Hill) – UNDERKÄND .

”Historien om ett amerikanskt baseballag, med managern Billy Bean i centrum. Filmen misslyckas grovt i testet, eftersom två kvinnliga karaktärer inte pratar med varandra över huvud taget. Trots det är detta en överraskande rolig och fängslande film”

”Tree of Life” (Brad Pitt, Sean Penn) – UNDERKÄND .

”En mer experimentell film om en pojke och hans familj. Den klarar inte testet eftersom den enda korta scenen där två kvinnor talar med varandra handlar om sonens död. Det är visserligen väldigt lite dialog filmen igenom, men fadern och sonen pratar med varandra vid flera tillfällen.”

”Hugo” UNDERKÄND .

”Äventyrsfilm om en pojke som försöker lösa ett mysterium efterlämnat av hans far. Två kvinnor pratar faktiskt med varandra, men deras konversation är alltid relaterad till en man, förutom en fem sekunder lång sekvens som en del hävdar ger filmen godkänt. Men något är väldigt fel om den enda scenen i en film där två kvinnor talar med varandra pågår under perioden du plockar upp din tappade godispåse i biografen.

”Extremely Loud and Incredibly Close” (Tom Hanks, Sandra Bullock) – UNDERKÄND .

”Handlar om en pojke och hans trauma efter att ha förlorat sin far 11 september. Två kvinnor pratar aldrig med varandra om något annat än pojken.”

”Midnight in Paris” (Owen Wilson) – UNDERKÄND .

”I klassisk Woody Allen-stil handlar denna film om en man som försöker hitta sig själv. Och medan det finns handfull kvinnor i filmen, diskuterar de aldrig något annat än män eller mäns inflytande på deras liv. En del menar att scenen mellan Inez och hennes mor borde ge filmen godkänt, men även Owen Wilsons karaktär och butiksägaren deltar i interaktionen så jag skulle säga att det blir underkänt.

Vad som är ännu mer pinsamt med den här filmen är att en av de viktigaste historiska personerna som Gil interagerar med är Gertrude Stein. För er som inte är bekanta med henne är Stein en av de mest berömda författarna, och lesbiska kvinnorna, i USA:s historia. Och Woody Allen har mage att inte låta henne tala med någon annan kvinnlig karaktär i hela filmen?”

”War Horse” UNDERKÄND .

”Filmen handlar om en pojke och hans häst. Underkänd”.

”The Help” (Emma Stone, Viola Davis) – GODKÄND .

”Filmen handlar om kvinnor och har många sådana i rollistan. Det är ingen tvekan om att den här filmen klarar testet. Även om filmens framställande av USA:s problem med rasism är djupt problematiskt, står både Viola Davis och Octavia Spencer för otroliga och rörande prestationer.”

”The Artist” UNDERKÄND .

Slutligen har vi The Artist, som ju är en stumfilm. Du kanske frågar dig hur vi kan applicera Bechdel-testet på en film utan tal, men karaktärerna kommunicerar ändå med varandra via textmeddelanden, läppläsning, ansiktsuttryck och andra fysiska gester. Så i det här fallet accepterar jag vilken som helst icke-verbal kommunikation mellan två kvinnor som har någon koppling till handlingen och som inte handlar om en man. Otroligt nog klarar den ändå inte testet.”

Anita Sarkeesian sågar också några av förra Oscarsgalans storfilmer, till exempel The King’s Speech, True Grit och Toy Story 3, på samma grunder. Några av de få ljusglimtarna är Bridesmaids och Winter’s Bone. ”Men tyvärr görs sådana filmer lika ofta som en kvinnlig regissör nomineras för bästa regi”.

I videon nedan går Sarkeesian igenom alla nio bidrag nominerade för bästa film 2012. Dessutom tar hon upp Bechdel-testet applicerat på färgade människor och berättar vad Hollywood måste göra för att ta sig ur sitt ojämställda tänk.