Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Mediebloggen

Rätt att slå ihop SvD och Bladet

För fem år sedan hade det känts otänkbart. Idag känns det helt rätt när Schibsted slår ihop SvD och Aftonbladet till ett bolag – Schibsted Sverige. Tidningarna samarbetar redan med gemensam it-avdelning och redaktionella projekt som e24.se. Nu tar man nästa steg, bildar bolag och letar efter ett gemensamt kontor. Det går säkert att spara mycket pengar på gemensamma tekniska plattformar för allt de nya inom webb, webb-tv, rörlig grafik etc. Utan att de redaktionella produkterna blandas ihop.

Pengarna behövs ju. SvD gick med förlust för 6 miljoner kronor i fjol (efter presstöd på 65 miljoner kronor) och stora förluster är att vänta 2009 och 2010. SvD:s vara eller icke vara hänger på hur viktig tidningen är för Schibsteds andra produkter, främst alla webbsatsningar (Blocket, Hitta, Tasteline etc).

Det finns dom som ogillar allianser av detta slag. Men på dagstidningsredaktionerna blir man allt mer ödmjuk, inte minst när man ser vad som händer med morgontidningarna i USA och Frankrike. Ska man klara sig måste man modernisera sig och samarbeta.

Bonnier jobbar efter samma logik. Se bara hur nya dn.se integreras med Allt om Barn, Allt om Motor och debattsajten Newsmill.

Ska man slå ihop DN och Expressen? Med risk för att dra på mig en mängd internmejl vågar jag gissa att man börjar samarbeta de närmaste 5 åren. Tidningarna sitter redan i samma hus. Och det finns en rad områden där man kan sänka kostnader genom samarbeten som inte hotar tidningarnas särart. I slutändan handlar det om att ha mer pengar över till bra journalistik.