Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Mediebloggen

Där sprack bloggbubblan

Isabella Löwengrip har inte varit helt uppriktig när hon sagt att hon drar in 300 000 – 400 000 kronor i månaden i annonsintäkter från bloggen Blondinbella. Bokslutet visar att intäkterna ligger på 433 000 kronor för det förlängda räkenskapsåret augusti 2007 till december 2008. (Läs min artikel om det här.) Vinsten är 113 000 kronor – knappt 7000 kronor per månad. Småpengar med andra ord.

Frågan är vem som lurat vem. Den 18-åriga bloggaren har varit en för bra story för ekonomipressen att lämna ifred. Stureplan, MUF och sponsrat läppglans ger klick på nätet. Om Dagens Industri velat hade de nog kunnat granska hennes uppgifter lite mer noga i den där intervjun alla hänvisar till idag.

I vilket fall som helst känns det som att bloggbubblan spruckit i och med Blondinbellas första bokslut. För om inte Blondinbella tjänar några pengar, vilken bloggare gör det då? Hon hade ju allt. Höga besökssiffror, uppmärksamhet i media och ett aktiebolag med proffs i styrelsen. Ändå blir det bara några tusenlappar i månaden till de inblandade.

Blondinbella intervjuas av Janne Josefsson i SVT Debatt.

Nej, några större annonspengar går det inte att tjäna på en blogg idag. Men är man lagom kontroversiell det går det att bli ruskigt känd på kort tid. Och det kan man göra ju pengar på i nästa led. Återstå att se hur det går för Blondinbellas klädkollektion…

 

Ingen kommentar…