Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Mediebloggen

iPad inget för tekniknördar

I morgon, lördag, är det försäljningspremiär för Apples omtalade pekdator iPad i USA. Och ska man tror de första recensionerna blir produkten en succé. De kritiker på New York Times, USA Today och Wall Street Journal som fått leka med ”padden” i förväg spår att den kommer att gå hem hos ”vanligt folk” – eller i alla fall de välmående, högutbildade amerikaner som älskar Apple i vanliga fall.

Apples reklamiga guide till iPad.

WSJ:s kolumnist Walt Mossberg går till och med så långt som att säga att pekskärmen kan utmana de gränssnitt som byggs kring datamusen. Han tror att många användare kommer att föredra en lätt platta (iPad väger 0,45 kg) framför otympliga bärbara datorer när man rör sig på stan eller mellan rummen i sitt hem. Att surfa, skriva korta e-postmeddelanden, kolla Facebook, You Tube, spela spel, lyssna på musik – allt detta är lättare med en pekskärm än en laptop, menar han. Dessutom ska i stort sett alla de 150 000 ”apps” som finns för Apples iPhone fungera även för iPad. Och nya iPad-applikationer är att vänta.

Här kommer brasklappen: Tekniknördarna lär vara mindre förtjusta. Ipad saknar trots allt mycket som vi vant oss vid med bärbara datorer. Som ett fysiskt tangentbord, webbkamera, dvd-spelare och USB-portar. Frestelsen är att säga att iPad är som en stor iPhone – utan telefon.

New York Times recensent David Pogue går så långt som att skriva två recensioner. En syrlig, för tekniknördarna och en hyllning som vänder sig till alla andra.

På Wall Street är analytikerna positiva. Vissa går så långt som att spå att upp till fem miljoner enheter säljs under första året. Det vore ett genombrott för pekdatorer.

Hemma i Sverige är bok- och tidningsbranschen fascinerad av Apples nya läs- och surfplatta. Bonnier har tagit på sig ledartröjan och går nu live med ”Popular Science+” i USA som blir mediehusets första digitala magasin som utvecklats för iPad. Se den på www.bonnier.com/betalab eller på filmen nedan.

Mag+ live with Popular Science+ from Bonnier on Vimeo.