Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

På webben

Köksluckorna bär vår identitet

I veckans DN Bostad publicerades den här artikeln. Den berättar om ett ungt pars hem i centrala Stockholm, hur det ser ut och vilka inredningsval som gjorts. Men den är också fylld av livsstilsmarkörer och referenser som fått många att reagera i både kommentarsfältet under artikeln och på bland annat Twitter och Facebook.

Vissa stör sig på journalistens sätt att skriva om det unga paret, medan andra verkar mer irriterade på den livsstil som skymtas i citat som “Enligt den sydafrikanske gårdsherre som sålde honom flaskan ska den passa utmärkt till stark asiatisk mat”.

Det går att diskutera hur just detta par och deras vanor framställs. Men det är ingen nyhet att vi gärna tar en titt på andras sätt att leva och inreda sina hem, det vittnar både livsstilssmagasin och inredningstidningar om.

Den största informationskällan om hur andra har det hemma är sannolikt internet. Begreppet Hemnet-porr har blivit ett sätt att beskriva fascinationen för att klicka runt på bostadssajternas försäljningsbilder i jakt på att både inspireras och kanske till och med förfasas. Den svenska bostadssajten Booli har fångat upp fenomenet och till och med skapat en egen avdelning kallad Inspiration, som visar upp snygga hem, vid sidan av alla annonser.

Vi skapar delvis vår identiet genom hur och var vi bor, vilket såklart mäklare och bostadsföretag är fullt medvetna om. Samtidigt har möjligheten att jämföra oss med varandra aldrig varit större. Genom fotoalbum på Facebook, bostadsannonser på nätet eller inlägg på personliga bloggar får vi konstant tillgång till andras privata sfär, på gott och ont.

Artikeln i DN Bostad kanske är extrem på sitt sätt, men den är ett väldigt tydligt tecken i tiden, ett tecken som frodas på nätet.