Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Teknikbloggen

Lär barnen programmering så att de förstår världen lite bättre

Kvällsrutinen med min sjuåriga dotter har de senaste dagarna bland annat inneburit att vi försökt lösa några problem i Move the turtle. Förklätt till ett spel lär appen ut grunderna i programmering. Målet är att få sköldpaddan fram till en diamant. Men där andra spelfigurer kontrolleras med ett styrkors och några knappar reagerar den gröna krabaten på kommandon som “femtio steg framåt” eller “sväng 45 grader till vänster”.

När hon somnat tidigare i kväll slog jag upp datorn för att kolla Facebook. I flödet fanns en uppdatering från Mark Zuckerberg där han länkade till en kort reklamfilm för code.org. I filmen pratar bland andra Zuckerberg, Bill Gates och ett gäng andra it-stjärnor om varför programmeringskunskaper är viktiga att skaffa. Utgångspunkten är den personliga kreativiteten, men också USA:s konkurrenskraft.

När jag så sakteliga försöker få min dotter nyfiken på programmeringen är det inte en framtida karriär jag har i bakhuvudet. Däremot en stark övertygelse om att den som har ett hum om hur datorer fungerar också kommer att bli bättre på att navigera sig fram genom livet.

När allt mer datoriseras blir det också allt viktigare att förstå hur saker och ting fungerar. Att datorer inte är magiska maskiner som fattar egna beslut, utan att att alla regler som bestämmer hur en dator ska fungera faktiskt är konstruerade av en människa. Det som hamnar överst i träfflistan på Google när du söker är inte den objektivt bästa länken, det är länken som Googles algoritmer tror passar dig bäst.

När jag själv går och lägger mig om en stund kommer jag att fortsätta att läsa Program or be Programmed. I boken skriver Douglas Rushkoff bland annat:

“Instead of teaching programming, most schools with computer literacy curriculums teach programs. Kids learn how to use popular spreadsheet, word processing, and browsing software so that they can operate effectively in the high-tech workplace. These basic skills may make them more employable for the entry-level cubicle jobs of today, but they will not help them adapt to the technologies of tomorrow.”