Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Bostad

En god ­ljuskälla med mysig ­belysning

För designern Verner Panton var färg lika viktig som form. Lampan ­”Flower pot” skapade han 1969 — samtidigt med hippierörelsens storhetstid.

På 1950-talet hade redan det blonda, strama och avskalade ett starkt grepp över skandinavisk möbeldesign. Den danska designern Verner Panton passade dåligt in i den traditionen. När hans kolleger arbetade med ljusa träslag sökte Verner Panton klara färger i geometriska mönster. Han ville skapa moderna rymdåldersformer och pröva nya material som plast, akryl och glasarmerad polyester, men även stål.

Han blev först känd för sina stolar, framförallt ”Pantonstolen” från 1959 som var den första stolen helt gjuten i ett plaststycke. Han skapade även den första uppblåsbara möbeln.

Verner Panton ansåg att färg är lika viktigt som form och skapade en egen färgteori baserad på ­Goethe och Bauhaus-målarna.

Lampan ”Flower pot” kom 1969, samma år som hippierörelsens största manifestation Woodstockfestivalen ägde rum. Lampan är gjord i rostfritt stål och producerades i en mängd olika klara färger. Halvcirklarna, som ofta återkom i Verner Pantons verk, bildar här en stiliserad blomkruka med hängande växt. Formen gör att man inte bländas av glödlampan. Mysbelysning och god ljuskälla på en och samma gång.

Två andra mycket kända Pan­tonlampor är ”Panthella”, i golv- och bordsmodell med halvcirkelformad skärm och fot i form av en trumpetsvängd kon (1979), och taklampan ”Topan” (målat aluminium, 1965), en lätt hoptryckt cirkel med avhuggen ”topp”, är fortfarande en av Danmarks mest sålda lampor.

Verner Panton

Född 1926 på danska Fyn, avled 1998.

Utbildade sig till arkitekt på danska konstakademin 1947–50. Arbetade sedan i två år för möbeldesignern Arne Jacobsen, bland annat i projektet med att skapa stolen ”Myran”.

I unga år reste han runt i Europa i en gammal ”ombyggd” Volkswagen och hälsade på designkolleger för att utbyta idéer.

Redan 1955 öppnade han studio i Schweiz, och 1963 flyttade han själv dit tillsammans med sin blivande hustru.

Designade förutom möbler och lampor även textilier och tapeter. Arbetade under många år för möbelföretaget Vitra.

Flera av hans alster produceras fortfarande.