Mitt DN
logo-woman
välkommen
Vill du göra adressändring, göra uppehåll eller anmäla utebliven tidning?
Mina bokmärken
Skribenter jag följer
Mina bokmärken
Det är lite ensamt här inne

Klicka på bokmärkessymbolen vid artikeln för att spara i denna lista

Ta bort markerade
Avbryt
Vill du ta bort markerade bokmärken?
Avbryt

”Absurd brist på datorer i de svenska klassrummen”

Bokmärk artikel
  • Skriv ut
  • Öka textstorlekMinska textstorlek
  • Rätta artikeln

Läsarreaktioner

  • 0
  • 0
  • 0
  • 0

Digital klyfta. I dag, måndag, lägger UR ut 8.000 utbildningsprogram på nätet. Fritt och utan lösenord. Men många elever saknar egen dator i skolan och kan inte ta del av ­utbudet. Utbildningsminister Jan Björklund bär ett stort ansvar genom sina politiska signaler mot moderna pedagogiska hjälpmedel, skriver UR:s vd Erik Fichtelius.

Digital klyfta. I dag, måndag, lägger UR ut 8.000 utbildningsprogram på nätet. Fritt och utan lösenord. Men många elever saknar egen dator i skolan och kan inte ta del av ­utbudet. Utbildningsminister Jan Björklund bär ett stort ansvar genom sina politiska signaler mot moderna pedagogiska hjälpmedel, skriver UR:s vd Erik Fichtelius.

Vi lär genom våra sinnen, konstaterade Wolfgang Ratke, den 1500-talsfilosof som inspirerade Johan Amos Comenius när han under Axel Oxenstierna bidrog till att bygga upp det svenska skolväsendet.

Dagens utbildningsreformator Jan Björklund skulle också ha en del att lära av Ratke. Vi lär genom våra sinnen.

Annons:

Vi lär av goda retoriker. Vi lär genom att göra. Vi lär genom att se och höra, vi lär av historien.

Idag lämnar UR ett omvälvande bidrag till svenskt utbildningsväsende. Klockan 11.00 trycker kulturminister Lena Adelsohn-Liljeroth på den knapp som i ett slag frigör närmare 8.000 utbildningsprogram. I samma sekund ändras inte bara förutsättningarna för alla svenska elever och studenter, utan också hela det svenska medielandskapet. De flesta programmen var tidigare låsta bakom lösenord. Nu blir det möjligt för alla att i utbildningssyfte leta fritt på UR.se.

Det som skett är att UR, med extra pengar ur Rundradiokontot, efter ett års förhandlingar med rättighetsinnehavarna har friköpt rättigheterna till utbildningsprogrammen. Som public service-bolag ska vi producera program för sändning i radio och tv. Men för den sjätte­klassare som vill lära sig retorik gäller det att få tag i program som ”Tungan rätt i mun”, precis när det passar in i läroplanen och klassrumssituationen. Sexåringen som ska lära sig läsa ser antagligen ”Tunggung” i Barnkanalen, precis som sjuåringen som lär sig mattebegreppen i ”Katten musen tiotusen”.

Men sändningstillfället är något annat än det exakt rätta utbildningstillfället. Att rätt program är tillgängligt i rätt ögonblick blir därmed avgörande för hur vi kan lära oss med våra sinnen, alla våra sinnen. Det är därför dagens ceremoni klockan 11 blir en sådan milstolpe, när en modern digital distribution för ljud och bild öppnas.

SVT har visat vägen genom att introducera en mycket framgångsrik Play-tjänst på nätet. Med all rätt dominerar sändningsperspektivet. Vi talar där om visning på nätet av några hundra program i upp till 30 dagars eftervisning. För utbildningens behov krävs andra lösningar.

8.000 samtidigt tillgängliga utbildningsprogram på nätet under flera år blir något annat. Lärarstudenten har med några knapptryckningar tillgång till nästan 1.000 program om pedagogik och lärarfortbildning, den journaliststuderande har i praktiken en helt egen kanal om bara journalistik, den naturvetenskapligt intresserade gymnasisten har en helt egen kunskapsbank i ljud och bild inom sitt specialområde, musikeleven på folkhögskolan har hur mycket som helst att se och lyssna på.

Barnen i förskolan kan själva på sina läsplattor leta bland över 2.000 barnprogram för att titta och lyssna på ljud och bild, som gör det lättare att lära. Den språkintresserade har 1 089 program i moderna språk och 277 minoritetsspråksprogram. Vi lär genom våra sinnen. All forskning, all erfarenhet visar att framför allt elever i behov av särskilt stöd lär sig lättare när alla sinnen kan användas, när ljud och bild förstärker inlärningsprocessen.

När nu detta stora och unika utbildningsarkiv tillgängliggörs fritt är det en stor händelse.

Samtidigt öppnar sig nu den digitala klyftan i den svenska skolan. När alla program regnar likt manna från himlen är det många som inte har någon sked, eller ens en dator. Nu blir det väldigt påtagligt hur den svenska skolan har hamnat utanför resten av samhället. Det som är en självklarhet för alla andra i arbetslivet – tillgång till moderna arbetsredskap – förvägras lärare och elever.

Fortfarande är det en fjärdedel av alla lärare som inte har en egen dator i jobbet. Föreställ er den kommunala förvaltning, den nyhetsredaktion eller det regeringskansli där det inte är en självklarhet att alla anställda har en egen dator! Och än värre är det för eleverna, där egen dator betraktas som lyx! Fortfarande är den skola som erbjuder en dator till varje elev någon sorts föregångsskola. Det är närmast absurt.

För detta bär utbildningshuvudmännen inom de svenska kommunerna ett stort ansvar. För detta bär utbildningsminister Jan Björklund personligen ett stort ansvar genom sina politiska signaler mot moderna pedagogiska hjälpmedel. Det är ingen tillfällighet att nätaktivister till slut lyckades samla in medel för en egen surfplatta till Björklund. Han fick den äntligen i somras i Almedalen, fulladdad med pedagogiska appar. Nu gäller det bara att han brukar sina sinnen och använder plattan. I dagsläget sviker utbildningssamhällets makthavare inte minst alla dem som riskerar att hamna utanför. Det högtidliga talet om Sverige som en världsledande utbildningsnation riskerar att bli hyckleri.

När UR nu tillgängliggör en utbildningsskatt för alla svenska elever, studenter och lärare är det tragiskt att så många av dem inte har möjlighet att ta del av utbudet. Regering, kommuner och landsting har ett stort ansvar för den digitala klyfta som nu blottas inom utbildningen.

Ska Sverige ha en chans att komma igen som utbildningsland måste de som sitter på investeringar, utvecklingsmedel och politiska styrinstrument till sist inse att vi lär med våra sinnen, alla våra sinnen!

Erik Fichtelius, vd UR
UR är en del av svensk public service med uppdrag att producera och sända kunskapsprogram

Kommentarer (32)

Den här artikeln går inte längre att kommentera.

0 Per sida:

Digital prenumeration

Mer från förstasidan

PUFavgas
Foto:Pontus Lundahl/TT

 2.000 deltagare. 40 procent ökad risk vid gata med mycket avgaser. 24  8 tweets  16 rekommendationer  0 rekommendationer

 Här mäts landets smutsigaste luft. Larmen har duggat tätt i Stockholm. 1  1 tweets  0 rekommendationer  0 rekommendationer

 DN:s Maria Gunther: Demensens gåta närmare en lösning. 1  1 tweets  0 rekommendationer  0 rekommendationer

wallström
Utrikesminister Margot Wallström. Foto:Claudio Bresciani/TT

 Svarar Wallström. Ryska ambassaden slår tillbaka på Facebook. 160  29 tweets  131 rekommendationer  0 rekommendationer

 DN Debatt: Vi kräver slut på Rysslands illegala annektering. 3558  224 tweets  3328 rekommendationer  6 rekommendationer

 Ryssland kastar ut svensk diplomat. Är ”icke önskvärd”. 23  9 tweets  14 rekommendationer  0 rekommendationer

Annons:
johansson288
Foto:Bildbyrån

 Uppmärksammad. Fotbollsvärldens mest omtalade svensk är vare sig landslagsman eller utlandsproffs. 916  16 tweets  899 rekommendationer  1 rekommendationer

obamaklimat
Foto:Jim Watson/AFP

 Obama lovar tuffare klimatpolitik. En serie nya lagar och regleringar. 33  4 tweets  29 rekommendationer  0 rekommendationer

Annons:
Annons:

Full koll i sommar

 Skaffa DN:s app! Massor av läsning hela sommaren.
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons: