DN Debatt

”Cityspårvägen är inte värd en miljon per meter”

Handelskammaren och S-politiker: Att förlänga spårvägen till Gallerian är slöseri med skattebetalarnas pengar. Ett av de mest angelägna kollektivtrafikprojekten är att bygga ut tunnelbanan till Karolinska sjukhuset och Norra stationsområdet. I stället blir den borgerliga majoriteten i Stockholms stora satsning under mandatperioden att förlänga museispårvägen från Norrmalmstorg till Gallerian för 228 miljoner, skriver Jens Spendrup, Peter Egardt, Lars Dahlberg och Jan Valeskog.

För att hinna få några spårvägsspår över huvud taget på plats före valet har majoriteten i Stockholms stadshus och Stockholms läns landsting beslutat att förlänga spårvägen från Norrmalmstorg till Hamngatan vid Gallerian. Prislappen är 228 miljoner kronor för 250 meter spårväg eller nästan en miljon per meter. Det är ungefär vad det kostar att bygga tunnelbana. Projektet har drivits igenom utan någon som helst analys av trafiknytta, samhällsekonomisk lönsamhet, effekt för övrig trafik eller trafiksäkerhet och konfliktrisker.

Det har gått prestige i hela projektet. Spårvägen ska fram till varje pris även om kostnaderna är höga, utfallet magert och andra behov eftersätts. Den borgerliga majoritetens stora satsning på kollektivtrafiken under mandatperioden blir att förlänga museispårvägen från Norrmalmstorg till Gallerian. Det är en skymf mot de hundratusentals resenärer som varje dag trängs på bussar och tåg för att ta sig till jobbet.

Hamngatan är det stora öst-västliga stråket för biltrafik och den enda vägen från Östermalm till Södermalm. Där går 24 000 fordon per dag, vilket är mer än på Öresundsbron. En stor del av trafiken på Hamngatan är nyttotrafik, som måste fram och som inte kan ersättas med kollektivtrafik. De besvärliga köerna på Strandvägen är en följd av det begränsade utrymmet på Hamngatan. Spårvägen innebär att ett körfält försvinner och att köerna på Strandvägen blir ännu längre. Men Hamngatan är också ett av Sveriges mest promenadtäta stråk med 40 000 gående per dygn. Spårvägen medför att alla andra trafikanter måste maka åt sig. Cykelbanan försvinner och biltrafiken kommer att drabbas av ännu värre köer. Byggtiden kommer att bli extremt besvärlig för alla. Bland annat ska alla trafikanter i båda riktningarna dela på ett enda körfält under tio dagar.

Men vad värre är, för att få igenom detta prestigeprojekt i tid före valet bygger man nu ett provisorium. Trots den höga kostnaden och besvärliga byggtiden kommer stora delar att behöva göras om eftersom man nu väljer att inte grundlägga spårvägen ordentligt eller dra om de ledningar som ligger i gatan. Det kommer att behöva göras senare.

Om hela Cityspårvägen kostar lika mycket som de första 250 meterna kommer hela sträckan från Värtan till Hornsberg att kosta 10 miljarder kronor. Den spårvägen kommer knappast att attrahera särskilt många resenärer eftersom det går tunnelbana i stort sett hela vägen. Med tanke på att spårvagnarna kommer att fastna i trafiken kommer de knappast att vara stressade stockholmares förstahandsval.

Stockholms län växer nu med 30 000 nya invånare varje år. Det är en dubbelt så snabb befolkningsökning som vi haft de senaste årtiondena. Den stora befolkningsökningen förväntas fortsätta de närmaste 20 åren. Om vi ska ha en rimlig möjlighet att nå klimatmålen måste många fler än i dag välja att åka kollektivt. Då måste kollektivtrafiken vara snabb, driftsäker och attraktiv. Det krävs stora investeringar för att klara det, inte minst i form av utbyggnad av tunnelbanenätet.

Ett av de mest angelägna projekten är att bygga ut tunnelbanan till Karolinska sjukhuset och Norra stationsområdet, där det planeras 3 500 bostäder och 10 000 nya arbetsplatser. Det projektet har majoriteten i landstinget strukit ur planerna av kostnadsskäl. En sådan tunnelbanelinje skulle kunna dras vidare mot Danderyds sjukhus. Genom att inte bygga ut tunnelbanan till Norra stationsområdet försvåras också en spårlösning för nordostsektorn.

Trafiklandstingsrådet Christer Wennerholm verkar tycka att tunnelbanenätet är färdigbyggt. Det är en mycket märklig inställning när vi vet att tunnelbanan är den mest populära kollektivtrafiken med en miljon resor varje dag. Samtidigt driver han igenom Cityspårvägen mot allt vett och förnuft. Med skenande kostnader väljer man att bygga spårvägen i etapper. Den dyraste och besvärligaste delen i mitten, över Sergels torg, sparas till sist. På så sätt blir den nödvändig att bygga för att inte resten ska vara bortkastad. Christer Wennerholm är väl medveten om att delen över Sergels torg kommer att kosta astronomiska summor. Hela pelardäcket måste byggas om. Trafiken kommer att behöva stängas av och mängder av butiker vid Plattan måste evakueras och ersättas för förlorade inkomster.

För många trafikuppgifter är spårvägar en utmärkt lösning. På den här platsen fyller det ingen funktion. Det är ett hot mot Stockholms framtid att utbyggnaden av kollektivtrafiken styrs av prestige i stället för klok planering och god användning av skattebetalarnas pengar.

Jens Spendrup
ordförande Stockholms handelskammare

Peter Egardt
vd Stockholms handelskammare

Lars Dahlberg
oppositionslandstingsråd (S)

Jan Valeskog
vice ordförande (S) i trafiknämnden i Stockholms stad