Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt bokmärka artiklar.

Hej !
Mitt DN Ämnen jag följer Sparade artiklar Kundservice Logga ut
DN Debatt

”Data från ditt aktivitetsband är försäkringsbolagens dröm”

Årets julklapp – ett armband som registrerar data om dina rörelsemönster och din kropp. ”Sannolikheten att försäkringsbranschen börjar intressera sig även för detta förr eller senare är en lågoddsare”, skriver debattören.
Årets julklapp – ett armband som registrerar data om dina rörelsemönster och din kropp. ”Sannolikheten att försäkringsbranschen börjar intressera sig även för detta förr eller senare är en lågoddsare”, skriver debattören. Foto: Foto: TT

Våra digitala liv. I den digitala världen är det ofta du själv som är produkten. Denna sanning blir allt viktigare att tänka på när fler och fler vardagsprodukter kopplas upp. Det är inte nödvändigtvis dåligt, men vi behöver en bredare debatt om hur vårt digitala liv utformas, skriver Mattias Allring.

Oroar du dig för din integritet online? Kanske tror du att någon människa av kött och blod är intresserad av att snoka runt i dina digitala angelägenheter? Glöm det – du är helt enkelt alldeles för obetydlig för att någon ska slösa sin dyrbara tid på dig. Det innebär dock inte att din integritet lämnas orörd. Ditt digitala avtryck synas och analyseras per automatik hela tiden, så även medan du läser de här raderna. Just nu sniffar digitala blodhundar runt i din facebooksida, på de sidor du klickat på och de platser din gps skvallrat att du rört dig på (samt – om du stängt av gps:en – vilka kända routrar som finns i din närhet och kan skvallra om var du är). Och det är bara några av de hundratals datakällor som du lämnat efter dig i ditt digitala avtryck. Arméer av algoritmer analyserar, drar slutsatser och sprider via sina herrar den växande legenden om din digitala själ till alla som kan betala.

Syftet är dock inte att skada dig – det är att anpassa verksamheter och erbjudanden maximalt efter dig och din situation. Ibland för att erbjuda dig något. Ibland för att sälja något om dig till någon annan. Alltid för att anpassa världen efter dig och den data du lämnar efter dig.

Som du kanske har märkt har den digitala världen börjat kröka sig runt oss som individer. Den anpassar sig och spelar upp våra respektive kundanpassade versioner av verkligheten. Din värld är inte längre samma som min. Och detta är bara början – det som redan har hänt.

Nästa stora steg i utvecklingen har många namn, men det vanligaste är ”internet of things”. Det brukar betraktas som en nära framtid där praktiskt taget allt är uppkopplat mot internet. Dina skor, ditt mjölkpaket, din blomsterrabatt. De beslutsfattare som inte lyckas förstå vilken oerhörd revolution den digitala världen står inför backar oftast in i analysen av fram­tiden. Det är bakvänt att föröka förstå varför din blomrabatt behöver internet. Det gör den inte. Men internet behöver din blomrabatt. Och dina löpsteg. Och nuvarande status i ditt kylskåp. Internets hunger på data är omättlig och varje ny pusselbit data om ditt liv och din omgivning är en möjlighet att ta fram nya tjänster och fatta bättre affärsbeslut med utgångspunkt i dig och din värld. Och ett litet steg närmare en fullständig digital kopia av verkligheten.

Tekniken för att realisera många av den uppkopplade världens utopier är redan på plats. Din nya uppkopplade bil skulle tekniskt sett redan kunna stödja beteendebaserade dag-för-dag-försäkringar där notan bygger på hur du faktiskt körde i går (vilket ansedda analysinstitutet Gartner spår kommer att revolutionera försäkringsbranschen).

Med en växande flora av digitala uppkopplade hälsomätare kommer det snart att gå att börja dra hyfsat sofistikerade slutsatser om din hälsa – (när tillverkarna inser värdet av att samverka kring data de samlar in). Sannolikheten att försäkringsbranschen börjar intressera sig även för detta förr eller senare är en lågoddsare.

Om du tror att detta är dåligt för dig har du sannolikt fel. Som en effekt av allt som den uppkopplade världen erbjuder kommer du troligen att leva längre, sänka din stress, få mer tid med familjen, få fler spännande jobberbjudanden, leva mer hållbart och ha råd med mer. För att nämna några av de anledningar till att du aldrig kommer att protestera mot intrånget i din integritet med någon större inlevelse.

Men det finns förlorare också. Alla kommer inte att tjäna på att få sin digitala själ dissekerad, analyserad och kommunicerad. De som i dag lyckas flyga under radarn med sina personliga tillkortakommanden kommer att få finna sig i att bli diskret och digitalt bortsorterade, nedgraderade och avpolletterade. Den digitala armbågen kommer att räckas mot de oönskade med avsaknad av erbjudanden, rabatter och förhöjd servicenivå. Det kommer alltid att finnas ett avslöjande fingeravtryck någonstans som en nitisk och oförlåtande algoritm nosar upp och indexerar innan den dröm ens hunnit formulera sig som kommer att krossas på automatisk väg. Jag kan naturligtvis inte säga hur det kommer att ske – hade jag tillgång till den kristallkulan skulle jag inte behöva jobba för uppehället. Men jag kan extrapolera vad som händer och spekulera lite.

Jag tror exempelvis att jobbansökningar inom några år kommer att kunna grovsorteras på automatisk väg genom att undersöka hur sanningsenligt personen beskriver sig själv.

– Jaså du är välorganiserad? Ditt kylskåp håller inte med. Du är ansvarstagande? Du kör som en biltjuv. Och du har dessutom en fysik som en 70-åring.

Några tiondels sekund efter att den jobb­sökande tryckt på ”send” är ansökan bortsorterad av en cynisk algoritm och mejlet som börjar med orden ”Tack för din ansökan, men tyvärr...” är författat och lagt i högen för kommande avslag. Den lyckligt ovetande har inte ens hunnit resa sig från stolen.

I ett annat land misslyckas en kvinna samtidigt med att ta ett blancolån för att köpa nya möbler till huset. Räntan som erbjöds var oväntat usel. En månad senare begär mannen ut skilsmässa. Familjemönstret avslöjade att någon slags kris var förestående.

I ett tredje land får en familjefar ett uselt prisförslag på sin livförsäkring som han väljer att avstå. Fyra månader senare dör han i lungcancer. Data från badrumsartiklar och wearables i kombination med data som påvisade trolig rökning (som ej angetts i ansökan) ledde till en riskbedömning som var avsevärt högre än vad som framgick av ansökan.

Visst skulle du kunna ställa dig utanför systemet genom att avskaffa din digitala profil; deleta facebookkontot, rota fram en gammal dumtelefon och aldrig mer köpa uppkopplade produkter. Jag tror dock att den approachen kommer att göra ungefär lika mycket för din digitala framgång som en kontaktannons utan foto, en bil­annons utan miltal eller en jobbansökan utan CV.

Det som är säkert är att internetjättarna kommer att fortsätta med projektet att försöka indexera hela världen. Trenden kommer att förstärkas av att det mesta i vår omgivning börjar samla in data om oss och allt runt oss. Bland annat genom trenden med ”smarta hem” kommer ekonomiska ekosystem att växa fram där data delas och flyter på tvären mellan olika sammanhang på ett sätt som stimulerar innovation kring hur data exploateras. Mitt i allt detta kommer vi konsumenter villigt att fortsätta exponera våra data med halvöppna ögon så länge det erbjuds gratistjänster. Och inom en snar framtid är vi för beroende av tjänsterna för att dra oss ut.

Det finns en lustig tecknad seriestrip på temat som cirkulerar bland digitala affärsutvecklare:

Två grisar tittar in i en svinstia. Den ena grisen utbrister förtjust till den andre; ”så fint det är, och bonden vill inte ens ha betalt om vi flyttar in.” I den digitala världen är det ofta du själv som är produkten.

Vi behöver få i gång en bredare debatt om vad som händer i den uppkopplade världen, så att vi som samhälle kan vara med och forma den. Annars kommer den uppkopplade världen att forma vårt samhälle.

Detta är en opinionstext i Dagens Nyheter. Skribenten svarar för åsikter i artikeln.