Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

DN Debatt

”Erkänn underskattningen av Volvos kinesiska ägare”

För ganska precis sju år sedan, den 28 mars 2010, köpte kinesiska Geely med stöd från Kinas regering Volvo Cars. På bilden skakar Geely cars koncernchef Li Shufu hand med tidigare ägaren Fords finanschef Lewis Booth.
För ganska precis sju år sedan, den 28 mars 2010, köpte kinesiska Geely med stöd från Kinas regering Volvo Cars. På bilden skakar Geely cars koncernchef Li Shufu hand med tidigare ägaren Fords finanschef Lewis Booth. Foto: Björn Larsson

Sveriges konkurrenskraft bygger på förmågan att samarbeta med andra länder och kulturer. Men när svenska medier rapporterade om det kinesiska förvärvet av Volvo Cars misstroddes kinesernas vision och kompetens. Det är nu dags att erkänna misstaget och dra lärdom, skriver forskarna Tony Fang och Dina Chimenson.

Fordonsindustrin har stor betydelse för Sveriges ekonomi och Volvo Cars är ett av de viktigaste företagen i det svenska näringslivet. För ganska precis sju år sedan, den 28 mars 2010, köpte kinesiska Geely med stöd från Kinas regering Volvo Cars.

De allra flesta analyser i svenska medier var före köpet och de första åren efter köpet mycket negativa och skeptiska. Man förutspådde en kollaps av varumärket Volvo, stängning av Torslandafabriken, att den svenska teknologin skulle försvinna till ”de kinesiska kommunisterna” och stora förluster för underleverantörer i Sverige.

De nya ägarna med ordförande Li Shufu i spetsen blev föremål för en omfattande mobbning och ett mediedrev som dömde ut både de nya ägarnas avsikter och förmåga att utveckla Volvo Cars. Här är en rad typiska citat:

”Geelys intresse väcker oro ... våra bilar inte blir konkurrenskraftiga och jobben flyttar ut från Sverige ... (Flood, SvD, 2009-09-09).

”Kina är ett farligt land” (Larsson, DI, 2010-11-01).

”Kinesiska … [s]taten stöder köpet av Volvo för att Geely ska vidarebefordra Volvos rön till övrig bilindustri i Kina. … kinesiska staten … är … under Kinas kommunistiska partis ledning.... Det är denna stat som kommer att kontrollera Volvos framtida öde om Geely köper Volvo” (Palmstierna & Dreyer, DI, 2009-10-23).

”[U]nderleverantörerna är skeptiska till alla kinesiska ägare” (Gripenberg, DN, 2009-10-05).

”Kina gör att Volvo kan missa ny teknik … – Skulle det visa sig att det är den kinesiska staten som styr Geely ska man vara väldigt försiktig i sitt agerande, säger Lars Holmqvist, vd för den europeiska underleverantörsorganisationen för fordonsindustrin Clepa. För att undvika plagiering rekommenderar han då sina medlemmar att inte sälja sin hetaste teknik till Geely” (Örnborg, Metro, 2010-04-07).

”Men vågar vi lita på kineserna? Vad händer när Volvos tekniker vill ha tio miljarder för att utveckla säkerheten lite till eller för att bygga en ny snål hybridmotor? Är inte risken att kineserna säger nej. Och hur går det då med Volvo? Borta om tio år! Eller kanske inte borta, men borta som lyxbilstillverkare.” (Collin, Aftonbladet, 2009-12-24)

Men utvecklingen av Volvo Cars under kinesiskt ägarskap har visat sig vara en av de största framgångssagorna inom svensk industri. Nästan varje år sedan 2010 har Volvo Cars försäljning kunnat visa rekordsiffror. Nyligen rapporterade Volvo Cars en 66-procentig ökning av rörelseresultatet till 11 miljarder kronor under 2016 och ännu ett nytt rekord med 534 332 sålda bilar globalt, vilket är Volvo Cars bästa försäljning sedan företaget grundades 1927. Detta gör Volvo Cars till en av de mest lönsamma tillverkarna i bilbranschen, samtidigt som man förnyar produktportföljen i rekordfart.

Mest anmärkningsvärt och paradoxalt är att Volvo som varumärke stärkts och hittat tillbaka till sina svenska rötter med kinesisk hjälp.

Bakom de imponerande siffrorna ser vi också omfattande investeringar på cirka 100 miljarder kronor i de befintliga anläggningarna i Sverige och Belgien samt uppbyggandet av nya forskningscentrum och fabriker i Kina och USA för att hållbart upprätthålla Volvo Cars globala tillväxt. Sedan 2010 har cirka 4 500 nya jobb skapats på svensk mark, det vill säga hos Volvo Cars och hos Geely-Volvos gemensamma forskningsplattform CEVT i Göteborg. Tusentals nya jobb har också skapats utanför Sverige.

Volvo Cars under kinesiskt ägarskap växer med större ambition och i snabbare tempo än någonsin tidigare. Volvo Cars har blivit mer innovativt. Mest anmärkningsvärt och paradoxalt är att Volvo som varumärke stärkts och hittat tillbaka till sina svenska rötter med kinesisk hjälp.

Hur kunde vi göra felaktiga scenarioanalyser? Vår forskning visar att många fördomar, myter och missuppfattningar om både oss själva och om Kina under en ganska lång tid fått stå i vägen för samhällsutveckling och affärsutveckling. Följande fördomar, myter och missuppfattningar behöver krossas för att vi verkligen ska kunna vara kreativa i att vidareutveckla Sverige och landets internationella samarbete:

Foto: DN ”Vi är bäst”. Sverige har en historia av att vara världsledande på många områden men i dag ser verkligheten annorlunda ut. Det faktum att vissa av de mest avancerade Volvomodellerna enbart kommer att produceras i Kina och att det inte är Ericsson (grundat år 1876) utan Huawei (grundat år 1987) som vunnit det senaste 5G-loppet med sin ”Polar Code” borde vara en väckarklocka. När vi agerar som om vi vore bäst förlorar vi förmågan att lära av omvärlden. Det är först när vi mentalt börjar förstå att vi inte är bäst som Sverige och svensk industri kan ta fart igen.

Foto:  ”Kina ligger efter oss i teknik och innovation”. Världen har förändrats snabbt och Kina har kommit ikapp och förbi Sverige och västvärlden när det gäller teknik, innovation och entreprenörskap på ett stort antal områden. Varje år toppar Kina World Intellectual Property Organisations lista vad gäller antalet patentansökningar, långt före USA som ligger på andra plats. De senaste analyserna som ”Why China’s internet use has overtaken the West” (BBC, 2017-03-09), ”China, not Silicon Valley, is cutting edge in mobile tech” (The New York Times, 2016-08-02), ”Chinese manufacturing remains second to none” (The Economist, 2015-09-10) måste tas på allvar. I dag, medan vi strävar efter att Sverige ska bli först i världen att ersätta kontanter med kreditkort, har hundratals miljoner konsumenter i Kina slutat använda inte bara kontanter utan också kreditkort med hjälp av det innovativa alternativ som erbjuds av smartphoneappen Wechat.

Foto:  ”Kina är en kommunistisk diktatur”. Detta har varit och är fortfarande en av de mest etablerade fördomarna om Kina. Kinas politiska ramverk är kulturellt djupt rotat i Yin-Yang filosofin och är i huvudsak av ”både och-natur”. Kina är både demokrati och diktatur, både marknadsekonomi och planekonomi. Kina skulle kunna kallas ett kommunistiskt kapitalistiskt land med ett politiskt system som vänster- eller höger-ideologer har svårt att förstå med sina ”antingen eller-tänksätt”. Kina har sina problem och utmaningar. Men Kina erbjuder en samhällsstyrningsmodell som förtjänar mer djupgående studier i stället för snabba slutsatser och avvisanden.

Nu när Volvo Cars uppvisar både stark tillväxt och lönsamhet har dess kinesiska ägare egentligen all anledning att behålla sitt hundraprocentiga ägande. Samtidigt tyder mycket på att företagets ordförande Li Shufu kommer att släppa in stora svenska institutionella investerare som delägare i Volvo Cars. Kineserna visar på så sätt sin goda vilja till att förena Kina och Sverige för att nå goda resultat gemensamt.

Sveriges konkurrenskraft bygger till stor del på vår förmåga att samarbeta med andra länder och kulturer. Svenska mediers rapportering om det kinesiska förvärvet av Volvo Cars är ett talande exempel på hur vi kollektivt missbedömde kinesernas vision och kompetens, och hur vi behandlade Kina och de kinesiska ägarna på ett oschysst sätt. Alla gör vi misstag. Men vi måste våga erkänna våra misstag och dra lärdom av detta.

DN Debatt. 29 mars 2017

Debattartikel

Tony Fang, professor och Dina Chimenson, doktorand, företagsekonomiska institutionen, Stockholms universitet:
”Erkänn underskattningen av Volvos kinesiska ägare”

Repliker

Jojje Olsson, journalist och författare bosatt i Kina:
”Geely gör inte Kina till en demokrati”

Lars Ellström, har arbetat i Kina många år som forskare, diplomat, bankman och konsult:
”Flummigt om Kinas politiska ordning”

Läs fler artiklar på DN Debatt.

Detta är en opinionstext i Dagens Nyheter. Skribenten svarar för åsikter i artikeln.