Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt bokmärka artiklar.

Hej !
Mitt DN Ämnen jag följer Sparade artiklar Kundservice Logga ut
DN Debatt

”Fem goda skäl för reklam i kollektivtrafiken”

Tre unga och gröna språkrör i Stockholm har i dessa spalter nyligen uttryckt åsikten att vi stockholmare säljer ut våra sinnen extremt billigt: Dels kan vi som medborgare inte undgå att exponeras för reklam i kollektivtrafikens offentliga rum, dels ger det inte tillräckligt mycket intäkter till verksamheten. De ogillar dessutom reklam som bygger på osunda ideal och som leder till överkonsumtion, stress, ångest och psykisk ohälsa, skriver Anders Ericson, vd för Sveriges Annonsörer.

Oj! Man riktigt känner 70-talsvindarna i nacken. Men låt mig ändå försöka erbjuda ett annat, förhoppningsvis mer sansat sätt att se på saken:

För det första finns reklamen där av en anledning. Företagande som bidrar till människors försörjning och välstånd är en naturlig del av ett fritt, demokratiskt samhälle. Alternativa samhällsordningar har med all tydlighet visat vad de leder till även om medborgarna då slipper fri reklam. Kommunikation med företagens tilltänkta kunder är livsnödvändig och sker lämpligen på de platser där kunderna befinner sig, lämpligtvis under resan till och från jobbet. Där de tar till sig budskapen eller väljer att syssla med något helt annat.

För det andra känns det inte helt klokt att låta politiker bestämma vilka produkter och tjänster som ska få finnas. Om en politiker ändå vill förbjuda en produkt för att man anser den vara allmänfarlig eller skadlig borde han eller hon ta upp den frågan i riksdagen. Inte bluddra till diskussionen om reklamens vara eller inte vara i kollektivtrafiken.

För det tredje ska vi som stockholmare vara glada för det ansenliga bidrag på cirka 245 miljoner kronor som vi annonsörer årligen betalar in till SL och som annars skulle läggas på biljettpriser eller landstingsskatt. Dessutom ingår ofta renhållning och service av hållplatser och vänteställen i kontrakten, vilket sparar väldiga kostnader för skattebetalarna.

För det fjärde är vi helt överens med de unga och gröna om att det finns bra och dålig reklam. Alla seriösa företag och organisationer, inklusive politiska partier, vet att dålig reklam ger dålig och ofta direkt negativ effekt. Tillsammans har vi bildat Reklamombudsmannen som aktivt jagar dålig reklam med blåslampa.

För det femte hanteras illa tänkta eller utformade budskap bäst genom renhållning, inte genom förbud. Detta gäller både inom näringslivet och politiken. Inom näringslivet kanaliseras en stor del av renhållningen via Reklamombudsmannen och vi inom Sveriges Annonsörer bedriver också en omfattande utbildningsverksamhet för att uppmuntra och stödja god reklam.

Anders Ericson
vd, Sveriges Annonsörer

Detta är en opinionstext i Dagens Nyheter. Skribenten svarar för åsikter i artikeln.