DN Debatt

”Kulturministern tiger om skatterna”

Statens roll är inte att hålla mediekoncerner under armarna, påpekar kulturminister Lena Adelsohn Liljeroth (DN 28/12). Nähä, men vem har påstått det? Däremot är rimliga villkor för tryckta och digitala tidningar och tidskrifter en förutsättning om medborgarnas "tillgång till en allsidig och oberoende nyhetsförmedling" ska kunna säkerställas. Och där finns mycket kvar att göra, skriver företrädare för Tidningsutgivarna och Sveriges Tidskrifter.

Det är sant att tidnings- och tidskriftsbranschen brottas med sjunkande annonsintäkter och att en annan utmaning är omställningen från tryckt till digitalt. Men kulturministern gör det väl lätt för sig när hon skyller svårigheterna på globaliseringen och på internet. Verkligheten är att en bidragande orsak också är den massmediepolitik som Adelsohn Liljeroth är personligen ansvarig för. Köper man reklamplats i en större dagstidning betalar man reklamskatt, köper man reklamplats i radio, på tv eller på internet gör man det inte. Köper man en tryckt tidning betalar man sex procents moms, köper man en digital tidning är momsen fyra gånger högre.

Om vi inte visste bättre skulle vi tro att systemet var medvetet utformat för att sabotera tidnings- och tidskriftsbranschens försök att anpassa sina finansieringsmodeller till det nya medielandskapet.

Om Adelsohn Liljeroth vill bidra till att säkra den oberoende nyhetsförmedlingen är det här hon måste börja. Reklamskatten är det bara att avskaffa. Saken är utredd och klar. Regeringen behöver inte ens fråga riksdagen om lov, eftersom riksdagen fattade beslut i frågan redan 2002 (nej, det är inget skämt: regeringen har trotsat riksdagens vilja i tio år).

Också när det gäller momsen på digitala medier har riksdagen gjort sin vilja tydlig. Visserligen är den frågan lite mer komplicerad eftersom EU:s momsregler förbjuder medlemsländerna att tillämpa reducerade momssatser på "digitaliserade produkter". Men det regelverket håller på att ses över, och som EU-kommissionens viceordförande Neelie Kroes påpekade i en debattartikel nyligen (DN 8/12) är utsikterna för nya teknikneutrala momsregler goda, förutsatt att Sverige gör gemensam sak med Frankrike, Belgien och Italien inför omröstningen i ministerrådet.

Att regeringen än så länge tigit i frågan är ett mysterium som Adelsohn Liljeroth gång på gång misslyckats med att förklara.

Per Hultengård, vd för Tidningsutgivarna
Kerstin Neld, vd för Sveriges Tidskrifter