Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt bokmärka artiklar.

Hej !
Mitt DN Ämnen jag följer Sparade artiklar Kundservice Logga ut
DN Debatt

”Låt oss slippa reklamen i kollektivtrafiken”

Ingen valfrihet. För den som åker kollektivt i Stockholm är det omöjligt att undvika ­reklamen. Reklamen står bara för omkring 2 procent av SL:s intäkter. Man kan med andra ord säga att vi i dag säljer ut våra sinnen extremt billigt. Det är hög tid att göra tunnelbanan och resten av kollektivtrafiken reklamfri, skriver tre företrädare för Grön ungdom.

Julen har just passerat. En vanlig dag i Stockholm var det innan jul ett budskap som överskuggade alla andra: köp! Om du åkte kollektivt var det omöjligt att undvika det. Reklamen finns överallt i det offentliga rummet, och den senaste tiden har den blivit alltmer framträdande i framför allt tunnelbanan med bland annat skärmar som visar reklamfilmer.

Det blir allt svårare att ignorera reklamen, och den som påstår att hen inte påverkas av reklamen bedrar sig själv. Reklamen i tunnel­banan gör stor skada på många områden samtidigt som den för med sig en liten nytta, så varför ska vi ha den kvar? Det är hög tid att göra tunnelbanan och resten av kollektivtrafiken reklamfria!

Vissa brukar invända att det är en inskränkning av yttrandefriheten att göra kollektivtrafiken reklamfri. I vår värld handlar yttrandefriheten om att alla ska ha rätt att uttrycka sin åsikt, inte att kommersiella aktörer ska ha rätt att trycka upp sitt budskap i ansiktet på oss i det offentliga rummet. Den som vill ha information om en viss produkt kan lätt göra en sökning på nätet, och för företagen finns det mängder av andra reklamkanaler för att nå ut med sitt budskap. För den som åker kollektivt är det omöjligt att undvika reklamen. Omöjligt att inte störas och påverkas av de kommersiella budskapen. Det offentliga rummet tillhör i grunden alla oss med­borgare – inte företagen. Vi hoppas att de som brukar tala sig varma för valfrihet i andra sammanhang stöder vårt förslag om en reklamfri kollektivtrafik. För det ska väl vara upp till dig att bestämma om du ska ta del av reklam eller inte?

Förutom den ofrihet som en kollektivtrafik överfylld av reklam för med sig har reklamen flera andra negativa effekter. Reklamen skapar osunda ideal. Denna jul följdes tack och lov inte den årliga traditionen med trådsmala underklädesmodeller, men vi vet alla hur det brukar se ut. Modeller retuscheras, då inte ens de kan nå upp till de perfekta idealen.

Budskapet som når fram till kvinnor går mycket ut på en sak: bli mindre. Du ska vara size zero, helst så liten att du nästan inte finns. Idealen är uppenbart skadliga. I dag lider cirka 100 000 människor av en ätstörning i Sverige. De allra flesta är unga kvinnor. Enligt Statens folkhälsoinstitut lider 46 procent av kvinnorna mellan 16 och 29 år av ångest. Hela 24 procent av kvinnorna i åldrarna 16–24 har haft självmordstankar. Det finns givetvis många orsaker till dessa fruktansvärda siffror, men dagens sjuka utseendeideal är en av förklaringarna.

Reklamen driver också på konsumtionshetsen och köp-och-släng-samhället. Samtidigt som barnfattigdomen ökar i Sverige finns en annan trend med mer överkonsumtion. Detta gör oss inte lyckligare utan stressar sönder både oss själva och planeten. Tänk dig vad som skulle hända med vårt beteende och våra tankar om vi i tunnelbanan skulle mötas av mer bra konst eller bara få paus från nya synintryck, i stället för att mötas av ständiga uppmaningar till att köpa mer. Du skulle få en chans att koppla av eller fylla dina tankar med det du vill.

Skulle då inte biljettpriset eller skatten behöva höjas dramatiskt för att täcka upp för förlorade intäkter från reklamen? Nej inte alls:

Faktum är att reklamen bara står för omkring 2 procent av SL:s intäkter. Man kan med andra ord säga att vi i dag säljer ut våra sinnen ­extremt billigt. Det skulle bara krävas en marginell ­höjning av biljettpriset eller skatten för att finansiera en härligt reklamfri tunnel­bana. Den som vill prata kostnader bör dessutom överväga den kostnad i form av psykisk ohälsa och miljöförstöring som reklamen för med sig i dag.

Reklamens skador är tydliga och stora sam­tidigt som nyttan är liten, så låt oss befria kollektiv­trafiken och våra sinnen från reklamen! Allt som behövs är ett politiskt beslut.

Björn Lindgren och Rebecka Carlsson, språkrör Grön Ungdom
Hanna Lidström, språkrör Grön ungdom i Stockholmsregionen

Detta är en opinionstext i Dagens Nyheter. Skribenten svarar för åsikter i artikeln.