”Nu måste Bonnier våga möta kritiken om monopol”

  • Skriv ut
  • Öka textstorlekMinska textstorlek
  • Rätta artikeln

Läsarreaktioner

Två distributörer

Pocketgrossisten har funnits sedan 1993 och är Sveriges största leverantör av pocketböcker. Bonnierförlagen köpte företaget i februari och tog över verksamheten den 1 mars. I sortimentet ingår all kvalitetspocket som finns utgiven på svenska, för närvarande cirka 1 800 titlar, samt cirka 800 engelska titlar via import.

Pocketstället startades 1999 med syfte att etablera pocketboken i dagligvaruhandeln. I dag arbetar företaget även med inbundna böcker och bygger stora bokavdelningar i dagligvaruhandeln. Sedan 2008 ägs Pocketstället av bland andra riskkapitalfonden Scope Growth II LP.

Tretton oberoende förläggare: Bonnier utnyttjar allt mer sin dominerande ställning för att i alla möjliga led gynna försäljningen av det egna företagets produkter. Bonniers köp av Pocketgrossisten är ett slag mot mångfalden på svensk bokmarknad och ett direkt hot mot många små förlag som behöver oberoende distributörer för att deras böcker ska nå läsarna. Om Bonnierföretagen dessutom ”tar ansvar” för den åtestående distributören Pocketstället får en enda förlagskoncern total kontroll över landets pocketboksdistribution. Nu vill vi veta vad regeringen och oppositionen anser om att den svenska offentligheten steg för steg domineras av ett enda företag. Och vi vill veta om Bonniers ägare vågar möta kritiken och klargöra sin syn på makt, monopol och mångfald, skriver förläggarna.

Tretton oberoende förläggare: Bonnier utnyttjar allt mer sin dominerande ställning för att i alla möjliga led gynna försäljningen av det egna företagets produkter. Bonniers köp av Pocketgrossisten är ett slag mot mångfalden på svensk bokmarknad och ett direkt hot mot många små förlag som behöver oberoende distributörer för att deras böcker ska nå läsarna. Om Bonnierföretagen dessutom ”tar ansvar” för den åtestående distributören Pocketstället får en enda förlagskoncern total kontroll över landets pocketboksdistribution. Nu vill vi veta vad regeringen och oppositionen anser om att den svenska offentligheten steg för steg domineras av ett enda företag. Och vi vill veta om Bonniers ägare vågar möta kritiken och klargöra sin syn på makt, monopol och mångfald, skriver förläggarna.

Varje offentlig tanke har på ett eller annat sätt passerat Bonnierföretagen. Så kan det åtminstone tyckas efter en dag med DN och DI till frukost, Expressen till eftermiddagskaffet, TV4:s Nyheterna på kvällen, en film som Bonnierägda SF valt att distribuera och före läggdags ett magasin eller kanske någon av de cirka 500 böcker som varje år utges av Bonnierförlagen. Svenskarna har gradvis vant sig vid Bonnierkoncernens allt större dominans i deras offentlighet. Det är inte längre någon som höjer på ögonbrynen när DN Kultur samarbetar med Bonnier­ägda internetbokhandeln Adlibris eller Malou driver Bonnierbokklubb i TV4.

Men var går gränsen mellan att vara en stark aktör på en fri marknad till att vara en monopolistisk aktör som medvetet styr vad vi läser och vilka åsikter vi kommer i kontakt med? På senare år har Bonniers på ett mer aktivt vis kommit att utnyttja sin dominerande ställning för att i alla möjliga led gynna försäljningen av de egna företagens produkter. Detta på ett sätt som torde strida mot en modern konkurrenslagstiftning.

Annons:

Bonnier har historiskt hävdat att man värnar om den fria konkurrensen, mångfalden och ett rikt kulturliv. Men nu får vi ständigt fler påminnelser om att så inte längre är fallet.

Det finns två stora distributörer av pocketböcker i Sverige: Pocketgrossisten och Pocketstället. Den 11 februari annonserade Bonnierförlagen, Sveriges ledande förlagsgrupp, att man förvärvat Pocketgrossisten. Vd Jacob Dalborg kommenterade:

”Köpet av Pocketgrossisten är ett sätt för oss att säkerställa att böcker fortsätter att nå sina läsare i dagligvaruhandeln och på andra ställen där många människor rör sig.”

Och hans marknadsdirektör tillade: ”Någon måste ta ansvar.”

Men tillgången till pocketböcker är i Sverige knappast hotad. Svenska folket läser pocket överallt och när som helst: bästsäljande deckare, litterära romaner och en hel del faktapocket. ”Det svenska pocketundret” är ett begrepp. Våra grannländer avundas oss.

Vd Dalborgs kryptiska formulering blir begriplig först när vi byter ut ordet ”böcker” mot ”Bonnierböcker”. I stället för ett öppet och ärligt samspel mellan förlagen om vem som kan presentera läsarna intressanta och attraktiva böcker, lägger Bonnier under sig ytterligare en avgörande distributionskanal och utestänger därmed sina konkurrenter. Denna kanal läggs till andra. Sedan tidigare äger Bonnier Sveriges största och viktigaste bokklubbar där de egna böckerna nästan undantagsvis blir huvudböcker. När kommer även Adlibris att premiera Bonnierförlagens böcker? 2008 omsatte Adlibris 836 miljoner kronor, siffrorna för 2009 är ännu inte kända men försäljningen lär ha passerat miljardvallen.

 Ett annat exempel: för 9 månader sedan tog Bonnierförlagen över butikskedjan Rustas bokförsäljning genom ett exklusivitetsavtal. Då, som nu, sade Bonnierförlagen att andra förlag ”absolut” skulle få fortsätta sälja sina böcker i den här kanalen. Fram till dess såldes många oberoende förlags böcker hos Rusta. Och efter Bonniers avtal? Inga, så vitt vi vet.

Bonniers köp av Pocketgrossisten är ett slag mot mångfalden på svensk bokmarknad och ett direkt hot mot många små förlag som behöver oberoende distributörer för att deras böcker skall nå sina läsare.

Den ekonomiska logiken bakom affären är tydlig: Bonnierförlagen kommer att gynna sina egna pocketböcker. Bonnier talar öppet om ”sortimentstyrning” som ett av affärens mål.

Vad pocketmarknaden behöver är inte mer centralstyrning utan flera oberoende distributörer. Mångfalden är värd att försvara. Läsarna vill ha enkel och billig tillgång till sina favoritförfattare och ett brett utbud av spännande alternativ.

Tyvärr har Bonniers förvärv av Pocketgrossisten mötts med tystnad både från medier och politiker, trots att det innebär ännu ett steg mot en ökad ägarkoncentration som är fullständigt unik och som möjligen kan jämföras med Berlusconis Italien. En sådan jämförelse är dock orättvis för Bonnier har historiskt varit en mycket ansvarsfull ägare som sällan eller aldrig lagt sig i det publicistiska innehållet. Ett bevis för det påståendet är denna artikels publicering! Samtidigt kan ett historiskt agerande inte tas som garanti för att det framtida ägarskapet kommer att förvaltas med samma integritet. Att en familj kontrollerar en så stor del av ett lands medier vore otänkbart i länder som USA och Storbritannien och borde mana till viss eftertanke.

Nu nås vi av uppgiften att Bonnierförlagen även har erbjudit sig att ”ta ansvar” för den återstående distributören: Pocketstället. Skulle en sådan affär gå i lås har en förlagskoncern total kontroll över landets pocketboksdistribution.

Detta är inte acceptabelt.

 Vi, företrädare för landets oberoende bokförlag, vill veta om landets regering och den politiska oppositionen anser att det är betydelselöst att den svenska offentligheten steg för steg domineras av ett enda företag.

Vi vill veta om Bonniers ägare, som lever gott av offentligheten, vågar möta kritiken i offentligheten och klargöra sin syn på makt, monopol och mångfald.

Och framför allt vill vi veta om ägarna är beredda att hindra sina förvärvshungriga direktörer från att köpa den sista stora oberoende distributören av pocketböcker i Sverige.

Kristoffer Lind Lind & Co, ordförande i NOFF (Nordiska oberoende förlags förening),

Dan Israe Leopard förlag,

Pelle Andersson Ordfront förlag,

Ola Wallin Ersatz

Carl-Michael Edenborg Vertigo förlag,

Peter Luthersson Atlantis bokförlag,

Hans-Olov Öberg Kalla Kulor förlag,

Nina Wadensjö Alfabeta förlag,

Per Näsholm Telegram förlag,

Svante Weyler Weyler förlag,

Erik Johansson Bra Böcker,

Richard Herold Atlas,

Sigge Sigfridsson Ordupplaget.

0 . Per sida:

Andra har läst

Mer från förstasidan

 Cyklopen i Högdalen. ”Vi har ett par pågående insatser”, säger polisen. 16  9 tweets  7 rekommendationer  0 rekommendationer

 ”Detta är riktiga slagskämpar.” Befarar våld vid demonstration. 1088  66 tweets  1022 rekommendationer  0 rekommendationer

 Svensk nazilinje provocerar FN. SVP får fortsätta med propagandan. 178  7 tweets  171 rekommendationer  0 rekommendationer

brasse
Foto:Fredrik Sandberg/TT

 Blev 69 år. Skådespelaren ”Brasse” Brännström är död. 1995  54 tweets  1933 rekommendationer  8 rekommendationer

Lasse-Hallstrom-144
Foto:TT

 ”Kan inte förstå att det har hänt.” Säger regissören Lasse Hallström till Aftonbladet. 9  7 tweets  2 rekommendationer  0 rekommendationer

 Magnus Härenstam: Ledsen och förtvivlad över hans bortgång. 27  1 tweets  26 rekommendationer  0 rekommendationer

 DN:s Björn Wiman: Framför allt var ”Brasse” Brännström barnens man. 125  43 tweets  82 rekommendationer  0 rekommendationer

 Bildspecial: Lars Erik ”Brasse” Brännströms karriär i bilder. 44  5 tweets  39 rekommendationer  0 rekommendationer

Annons:

 ”Ingen kan förlåta presidenten.” Många har gjort sig lustiga över presidentens klädval. 25  8 tweets  17 rekommendationer  0 rekommendationer

Barack-Obama-144
Foto:AP
Annons:
Pyramiderna-144
Foto:AP

 Forskare: Fysikgåtan om hur de gigantiska pyramiderna byggdes kan vara löst. 247  4 tweets  243 rekommendationer  0 rekommendationer

Alliansen-500
Foto:TT

 Företrädare för FP- och C-distrikt. Öppnar för S-lett regeringssamarbete. 20  4 tweets  16 rekommendationer  0 rekommendationer

 Tio år med svensk politik Testa vad du kommer ihåg i frågesporten.

 Dagens Nyheters valkompass. Osäker på hur du ska rösta? 1042  36 tweets  990 rekommendationer  16 rekommendationer

Alliansen144
Foto:Lotta Härdelin

 Se själv område för område. Med DN Valfrågekollen. Så har Sverige utvecklats. 369  20 tweets  347 rekommendationer  2 rekommendationer

 Ett annat Sverige. I dag är det tio år sedan den borgerliga alliansen bildades. 80  36 tweets  44 rekommendationer  0 rekommendationer

Annons:
Annons:
Annons:
Annons:

Spara 498 kr!

 Läs DN digitalt – var, när och hur du vill.

Läs dagens tidning

 Ny form. Nu är det lättare att läsa tidningen digitalt!
Annons:

DN PÅ AGENDAN

Annons:
Annons:
Annons: