Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

DN Debatt

”Offentlig verksamhet har mycket att lära för att få ut mer effektivitet”

Kritiken mot att offentlig verksamhet utsätts för styrning skjuter i mångt och mycket över målet, skriver managementkonsulten Börje Paulsson, vd för ScoreBase.

Kritiserade New Public Management (NPM) kan rätt använt styra upp och utveckla den offentliga sektorn även inom Högskolan.

Arbetar man med målstyrning blir man förundrad över den massiva kritik som NPM utsätts för. Artikeln ”Högskolans nya styrning hotar kreativitet och kritik” (DN 29/1 2014) ger en känsla av att många som blir föremål för någon form av mätning och styrning upplever det som näst intill som en kräkning.

Bortsett från hur NPM kan upplevas och ser till den kritik där det faktiskt visat sig blivit fel finns det en enkel lösning. Den innebär att bristerna avseende mål och mätmetod revideras kontinuerligt, så att mätningen leder till rätt resultat och styrning. Uppenbarligen har inte det skett inom högskolan då den kritiserade ”autonomireformen” varit i bruk sedan 2010-03-23. 

För det kan inte finnas någon konflikt mellan vad politiker och samhälle vill ha ut av högskolan och forskarvärlden – det handlar om bra utbildning och forskning på alla områden. Och några svårigheter, som nämns i artikeln, att bygga in och mäta kvalitativa mål som även rymmer extrema krav från speciella personligheter är inget problem, bara omständligare än att enbart arbeta med kvantitativa mål.

Kritiken i artikeln skjuter också in sig på att det är fel att föra över styrmetoder från företagsvärlden. Men i ett företag ändras mål omedelbart om de visar sig styra verksamheten fel. Det starka incitamentet är att det leder till förlust. I offentlig sektor leder det till slöseri med skattpengar.

Riskkapitalister i vården är utsatta för kritik för sina vinster de tar ut. Men i stället borde man ställa sig frågan hur det kan uppstå vinster om vården är likvärdig? Av artikeln ”Vården handlar inte om att skära ner” (DN 26/11 2013) framgår att akutsjukhusen i Stockholm väntas göra en förlust på 150 miljoner kronor 2013. Där finns något att lära för den offentliga sjukvården om mål, mätning, resultat och management för att förbättra NPM. 

En sådan utvärdering mellan privat och offentlig verksamhet kan ge underlag för att effektivare ta fram och revidera mål men framför allt visa processen hur man arbetar med att styra verksamhet. Den kommer också att visa hur man i privat verksamhet ligger nära i tid med resultatuppföljning, så att man direkt när något ser ut att gå snett ingriper och korrigerar.

I offentlig verksamhet tycks man först efter år komma med kritik – men inga direkta förslag mer än att, som i artikeln, mer eller mindre vilja avveckla NPM. 

Att ta fram rätt mål och verksamhetsmått så att utvecklingen på kort och lång sikt sker på bästa sätt ur ett samhällsnyttoperspektiv är inte lätt men nödvändigt och möjligt. Det är en process som med kraft och kreativitet måste pågå kontinuerligt och i en öppen atmosfär. 

Kritiken av privata managementmetoder i offentlig verksamhet skjuter i mångt över målet. För just när det gäller att styra upp verksamhet och nå uppsatta mål visar det sig, som inom sjukvården, att offentlig verksamhet har mycket att lära för att få ut mer effektivitet ur befintliga resurser. Gör man det får vi också mer ut av våra skattepengar – det gäller inom högskoleområdet såväl som inom all skattefinansierad verksamhet.

Detta är en opinionstext i Dagens Nyheter. Skribenten svarar för åsikter i artikeln.