Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt bokmärka artiklar.

DN Debatt

”Regeringen måste rädda hotad online-undervisning”

Utredning vill förbjuda. Svenska politiker framhåller gärna att Sverige ska vara ett föregångsland inom IT. Ändå hotas landets enda onlinegymnasium med riksintag av nedläggning. Regeringen bör snarast meddela att man inte tänker förbjuda onlineundervisning på gymnasienivå, skriver tre IT-debattörer.

Sverige ska vara bäst i världen på att använda digitaliseringens möjligheter. Orden är IT-minister Anna-Karin Hatts och är ett av många uttryck för en ambition som det råder stor politisk enighet om. Sverige är och ska vara ett föregångsland vad gäller digital utveckling och tillgänglighet.

Förstaplaceringarna i World Economic Forums IT-rankningar är bara en bekräftelse på vår pålitliga position längst fram.

Informationstekniken erbjuder nya möjligheter på alla områden. Att också utbildning i ökande utsträckning kommer att ske online är inte science fiction, det är verklighet. Amerikanska universitet har onlinekurser för 100.000-tals studenter. Svenska universitet och högskolor arbetar intensivt med att följa den internationella trenden att erbjuda undervisning online. Landets grundskolor är snart helt datoriserade.

Ändå riskerar nu statsmakternas engagemang för digitaliseringsmålen att ifrågasättas. Landets enda onlinegymnasium med riksintag, Korrespondensgymnasiet (Korr) i Torsås söder om Kalmar med 450 elever, riskerar nedläggning. Den statliga utredningen om bland annat så kallad ”distansundervisning” (SOU 2012:76) vill förbjuda online-undervisning som metod på gymnasienivå och ta bort den undantagsregel som möjliggjort uppbyggnaden av onlinegymnasiet i Torsås.

Det handlar inte om grundskolan med dess socialiseringsroll utan om en frivillig skola fokuserad på kunskap som fler kan få tillgång till med ny teknik. Men med hänsyn till utredningsdirektiven och antalet sakkunniga från utbildningsdepartementet i utredningen måste man fråga om det handlar om ett beställningsarbete från utbildningsminister Jan Björklund.

Vi har i åratal varit djupt engagerade i den svenska IT- och datorutvecklingen, och inte minst teknikens potential i att öka delaktighet och inflytande för enskilda människor. IT, när det används på rätt sätt, främjar nya kommunikationskanaler och bidrar till en ökad demokratisering då tekniken tillåter att människor kan agera på sina egna villkor.

Det är därför oroande och närmast obegripligt att det finns tongångar på utbildningsdepartementet som går stick i stäv mot den utveckling som har lett fram till det svenska ”IT-undret” och strider mot principen om högre tillgänglighet med hjälp av internet och digitala verktyg.

Korr i Torsås erbjuder ett alternativ för ungdomar med fysiska, psykiska eller sociala handikapp, liksom för dem som av geografiska skäl eller tidiga idrottskarriärer har svårt att gå i en vanlig svensk gymnasieskola. Om denna skola måste läggas ned kommer många av dessa ungdomar att stå utan andra utbildningsalternativ.

I IT-ministerns framställning på regeringens hemsida står tvärtom följande: ”Sverige ska vara ett hållbart informationssamhälle för alla. Det innebär ett tillgängligt informationssamhälle med modern infrastruktur och samhällsnyttiga IT-tjänster för att förenkla vardagen och förbättra livskvaliteten för kvinnor och män, unga och gamla i alla delar av landet.”

Onlinegymnasiet i Torsås är ett av många exempel på vad IT-ministern talar om. Regeringen bör snarast meddela att den inte har för avsikt att förbjuda den framväxande onlineundervisningen på gymnasienivå.

Joakim Jardenberg, Vd Mindpark, digital folkbildare
Annika Lidne, medgrundare Dramatify, onlinestrateg Disruptive Media
Christer Sturmark, bokförläggare, tidigare ledamot av regeringens IT-kommission