Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt bokmärka artiklar.

Hej !
Mitt DN Ämnen jag följer Sparade artiklar Kundservice Logga ut
Repliker

”Bilarna bortglömda i digitalradioutredningen”

På måndagens DN Debatt (1/12) presenterade regeringens branschsamordnare Nina Wormbs sin utredning med en plan för införande av digitalradio. Men utredningen tycks ha glömt bort att tre av tio radiolyssnare sitter i en bil - och bilar med bara FM-radio kommer att finnas kvar länge än, skriver företrädare för Motormännen och BIL Sweden.

Digitalradio skapar stora möjligheter för framtiden med bättre ljudkvalitet, möjlighet till större antal kanaler, bättre överföring av data (till exempel trafiksäkerhetsinformation) med mera. Utredningen föreslår dock att FM-bandet släcks ned redan 2022 (senast 2024), vilket är en alltför snäv tidplan. Miljontals personbilar med enbart FM-mottagare kommer fortfarande att vara i bruk i Sverige om tio år.

Fordonen tycks ha glömts bort i den nya digitalradioutredningen. Ingen branschföreträdare har oss veterligen vidtalats i denna fråga. Även bilisterna tycks ha glömts bort. Nästan en tredjedel av radiolyssnandet sker i bilen och dagens FM-radio är den dominerande källan för trafikinformation och varningar till trafikanter.

Fordonsindustrin har visserligen redan tagit tekniksprånget genom att erbjuda digitalradio (DAB+) i nya fordon. Endast ett fåtal modeller har det dock än så länge som standardutrustning. De flesta bilmärken kan erbjuda det som tillval till många av sina modeller, men inte alla.

Enligt utredaren är lösningen att på kort sikt att ”konvertera” FM-radiomottagaren med adapter och antenn som tar emot digitalradiosignalen. Dessa lösningar är inte integrerade och anpassade till bilens radioutrustning och håller generellt sett inte samma kvalitet. Att bygga om en nyare bil med integrerad FM-mottagare för digitalradiomottagning, enligt tillverkarens anvisningar, kostar i storleksordningen 10 000 kronor (uppgift från Norge).

Att byta ut fordonsparken tar snarare 30 år än de 15 år som angavs i utredningen. Medellivslängden för en personbil är cirka 17 år i Sverige, vilket betyder att de flesta bilar som i dag säljs fortfarande kommer att vara i bruk år 2030. Den optimala lösningen är därför att introducera digitalradiomottagare i nya bilar så brett som möjligt redan nu (de kan även ta emot FM-signaler), men vänta med att släcka ned det analoga nätet tills vi har tillräcklig införandegrad i bilarna och inte bara låta täckningsgraden för utsändning av digitalradio styra.

Erfarenheter från Norge visar att det skapar stora problem när inte hänsyn tas till digitaliseringsgraden eller nackdelarna med att ”konvertera” eller byta ut radiomottagaren i bilar. Norska stortinget slog år 2010 fast ambitionen att släcka de analoga sändningarna redan 2017. Norska bilbranschen har gått snabbt fram, ändå beställs i dag endast cirka 50 procent av de nya personbilarna där med digitalradio och alla modeller erbjuds ännu inte med detta alternativ. Detta kommer troligen att tvinga norska regeringen att ändra sin tidplan. Norge och Sverige är små bilmarknader i ett internationellt perspektiv, tillsammans mindre än 0,7 procent av världsmarknaden. Det betyder att vi inte ensamma kan styra utvecklingen i fordonsindustrin utan måste vänta på att tekniken ska finnas för alla märken. När så är fallet kan branschen och konsumenterna göra sitt för att påskynda introduktionen på marknaden.

Att för tidigt släcka ned FM-bandet skulle kosta Sveriges bilägare stora pengar och tvinga dem att efterutrusta sina bilar med en sämre lösning. De bilägare som i detta läge väljer att inte byta ut eller konvertera sin bilradio missar då viktig trafikinformation, vilket motverkar Nollvisionen för trafiksäkerhet. Vi utgår därför ifrån att utredningen och regeringen som uppdragsgivare nu tar till sig budskapet och ändrar tidplanen. Vi, som företrädare för fordonsbranschen och Sveriges bilister, är beredda att bidra konstruktivt till ett smidigt införande av den nya tekniken så att alla parter gynnas.

Detta är en opinionstext i Dagens Nyheter. Skribenten svarar för åsikter i artikeln.