Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Repliker

”Datorn är som en schweizisk armékniv”

Ena lektionen kan vi använda den som uppslagsverk, nästa som en radiostudio, skriver Henrik Tröst, lärare i Olofström i svar till Håkan Danielsson (16/4).

Precis som Håkan Danielsson är jag historielärare. Min gymnasieskola ligger inte i lärdomsstaden Lund, utan på landsbygden i Blekinge. För oss är elevernas datorer ett fönster till den stora världen. Vi kan inte promenera till Landsarkivet, men tack vare datorerna har vi nu tillgång till Riksarkivets digitala arkiv, vilket innebär att eleverna tillsammans med mig kan undersöka hur den industriella revolutionen påverkade levnadsvillkoren i Jämshögs socken.

Genom Lantmäteriets historiska kartor kan vi undersöka hur deras familjegårdar flyttades under skiftet. Över Skype kan jag bjuda in intressanta gästföreläsare från Lunds universitet.

Det finns ingen värre synd för en lärare än att använda verktyg oreflekterat. Lärarjobbet innebär hela tiden avvägningar: på vilket sätt och med vilket verktyg får jag eleverna att utveckla sina kunskaper bäst? Datorns stora fördel i klassrummet är att den fungerar som en schweizisk armékniv: Ena lektionen kan vi använda den som uppslagsverk, nästa som en radiostudio.

Jag låter aldrig eleverna anteckna på datorn. Som Håkan Danielsson mycket riktigt påpekar så minskar det elevernas inlärning. Detsamma gäller de vuxna som försöker anteckna från möten med hjälp av datorn, men att för den sakens skull slänga ut datorn ur skolan är att kasta ut barnet med badvattnet.

Datorn låter de tysta eleverna ta plats i klassrummet. Ibland skapar jag nätforum där eleverna kan diskutera historiska problem utan att se varandras identitet, och plötsligt blir det en diskussion där elevens status, kön eller etnicitet inte spelar någon roll, utan deras argument kommer i förgrunden.

Datorn öppnar upp för samarbete och spridandet av goda exempel mellan lärare. Jag har fått många goda idéer och uppslag genom Håkan Danielssons och hans kollegors hemsidor från spetsutbildningen i historia i Lund. Varför ska vi förvägra elever den teknik som vi själva ser som en självklar del av vårt arbete?

Detta är en opinionstext i Dagens Nyheter. Skribenten svarar för åsikter i artikeln.