Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Repliker

”Det går att förena skolval och likvärdighet”

SLUTREPLIK. I en replik på vår artikel om ökad likvärdighet i skolan (DN Debatt 26/1) uttrycker Ulla Hamilton från Friskolornas riksförbund kritik mot att vi vill justera skolvalet. Vi är övertygade om att det går att förena skolval och likvärdighet. Men det kräver en förfinad skolvalsmodell, skriver Therese Guovelin, LO; Åsa Fahlén, Lärarnas riksförbund och Johanna Jaara Åstrand, Lärarförbundet.

Vi vill öka den faktiska valfriheten för fler elever genom att slopa kötid som urval till friskolor. Det är inte rimligt att föräldrar ställer sina barn i kö redan vid födseln. Det försämrar rörligheten på arbetsmarknaden och gynnar elever från redan resursstarka och studievana hem.

Det är utmärkt att Hamilton vill betona lärarnas roll för kvaliteten. Vi är de första att hålla med henne om det. Flera punkter i Likvärdighetsagendan handlar om lärarens betydelse. Bland annat behöver vi få fler behöriga lärare till de skolor som har störst behov, dessutom lyfter vi betydelsen av kompetensutveckling och satsningar på arbetsmiljö. Här behöver alla skolans huvudmän – fristående och kommunala – göra mycket för att förbättra lärarnas förutsättningar.

Pisa-resultaten, liksom Skolverkets analyser, visar att likvärdigheten har försämrats. Dagens skolval bidrar till att elever i olika skolor får allt mer skilda förutsättningar. Att elever på många friskolor lyckas väl innebär inte att skolvalsystemet bidrar till att alla elever får bättre förutsättningar att lyckas i skolan. Tvärtom bidrar det till allt mer socialt homogena skolor.

Ett justerat skolval – genom lottning eller på annat sätt – ökar möjligheten att elever under sin skolgång får möta elever med annan bakgrund och andra förutsättningar. Vi behöver också ett rättvisare finansieringssystem, där skattepengarna får spela roll där de bäst behövs. Valet mellan att förstärka den svenska skolan eller att låta aktiebolagen utdela stora vinster är inte svårt.

Lärarförbundet, LR och LO är överens om att insatser för att komma till rätta med de ökade skillnaderna är den viktigaste skolpolitiska utmaningen. I vår likvärdighetsagenda lyfter vi fram ett justerat skolval, en ny finansieringsmodell och behov av satsningar på skolor med särskilda utmaningar som särskilt viktiga för att komma tillrätta med de brister vi ser. Det fria skolvalet, liksom friskolorna, har kommit för att stanna men systemet behöver utvecklas så att alla elever kan få samma chans.

Samma dag som vi presenterade Likvärdighetsagendan annonserade Stockholms universitet en ny avhandling av forskaren Anna Ambrose som visar att den skolvalsmodell vi har idag leder till ”elevsortering och skilda framtidsmöjligheter”.

Den som försvarar dagens modell, försvarar i praktiken skolsegregation. Vi är övertygade om att det går att förena skolval och likvärdighet – de behöver inte vara varandras motsatser. Men det kräver en förfinad skolvalsmodell.

Vi är överens med Hamilton om att lärarna har en avgörande roll för att ge alla elever samma chans – men skolsystemet måste hjälpa och inte stjälpa dem i detta. Så är det inte idag.

Detta är en opinionstext i Dagens Nyheter. Skribenten svarar för åsikter i artikeln.
Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten ifrågasätt erbjuder DN nu möjligheten att kommentera artiklar på DN Debatt och Insidan. Kanske kan du bidra med andra synvinklar och fakta? Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpligar.