Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Repliker

”Eleverna behöver lära sig hantera datorn i skolan”

På DN Debatt (16/4) skriver gymnasieläraren Håkan Danielsson om hur datorer bör slängas ut ur svenska klassrum. Han menar att användningen av datorer gör eleverna okoncentrerade och att de är sämre arbetsredskap än analoga varianter och att eleverna därmed lär sig mindre. Jag håller inte med, skriver matematikläraren Sabine Louvet.

Datorn ska inte användas som en ersättare för penna och papper. De studier som Danielsson hänvisar till säger att det är svårare att anteckna på en dator. Klart att det är svårare! Därför ska vi inte byta ut penna och papper mot en dator. Datorn ska användas när det finns ett syfte att använda datorn.

Läraren som planerar sin lektion bör fråga sig vad det finns för syfte med att använda datorn. Syftet bör härstamma ur att uppgiften eleven ska göra inte går att göra analogt eller att uppgiften blir enklare eller går att utföra på ett bättre sätt med datorn. Uppfylls inte dessa kriterier kan vi lika gärna använda papper och penna. Datorn blir då kanske bara ett hinder och ett distraktionsmoment, precis som Danielsson skriver. Uppgiften eleven ska göra bör även vara utformad så att den lockar eleven till lärande och till att arbeta med uppgiften i den största möjliga mån.

Alla skoluppgifter kan inte vara roliga, kan man hävda. Det är sant. Men om vi tar utgångspunkt i sådant som intresserar eleven och utformar uppgiften utifrån det kan vi kanske motivera och locka till lärande i högre utsträckning. Detta är något som lärare brottats med i alla tider.

Danielsson tar även upp att eleverna ofta gör olika saker samtidigt på datorn – de multitaskar. Forskning visar att elever som multitaskar presterar sämre, och att eleverna bredvid dem också presterar sämre. Det kan jag förstå. Hur lätt kan det vara att hålla reda på spanska glosor eller metanserien om en samtidigt chattar med kompisen och kollar twitterflödet?

Men skolan är per definition den plats där vi övar, tränar och lär oss. Eleverna behöver lära sig att inte multitaska. Eleverna behöver lära sig att inte göra annat än det läraren avsett med sin dator. Och det är ju därför de är här, i skolan. Vi ska öva på det. Eleverna ska utmanas och möta motstånd och sedan lär de sig. Hur lärde sig eleverna att räcka upp handen när de hade en fråga? De övade. Läraren sa till när det inte blev rätt. De övade lite till. Tillslut satt det, för det mesta. Kan alla elever räcka upp handen när de har en fråga? Nej. För en del elever är det en för stor utmaning.

Lärare utmanar och utmanas av de eleverna i klassrum runt om i Sverige varje dag. När vi välkomnar datorn in i klassrummet uppstår nya handuppräcknings-situationer. På dem måste vi också öva. Och för vissa elever kommer det att vara en för stor utmaning. Och precis som med att räcka upp handen så kommer lärare och elever behöva hitta strategier för att hantera de problem som uppstår.

År 2000 gick jag i nian. Ingen av mina lärare visste då att det 15 år senare skulle finnas yrken som bloggare, sociala medier-strateg och poddare. I dag livnär sig människor på det.

Ingen lärare kan i dag säga att vi vet vad våra elever kommer jobba med om 15 år. Med stor sannolikhet kommer somliga arbeta med yrken som inte existerar i dag. Med ännu större sannolikhet kommer många av deras arbetsuppgifter att på något sätt att involvera en dator eller annan digital teknik. Nuvarande läroplaner uttrycker att vi är ålagda att förbereda eleverna för denna framtid. Hur kan vi göra det utan att använda digitala verktyg eller datorer?

Detta är en opinionstext i Dagens Nyheter. Skribenten svarar för åsikter i artikeln.
Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten ifrågasätt erbjuder DN nu möjligheten att kommentera artiklar på DN Debatt och Insidan. Kanske kan du bidra med andra synvinklar och fakta? Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpligar.