Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Repliker

”För lite skönlitteratur i skolan”

REPLIK. Läsning bör inte bara handla om nytta, det vill säga att enbart läsa för att lära sig, utan måste också vara av sådant slag att man läser för att känna, uppleva och pröva att klä sig i andra kläder, skriver läsambassadören Anne-Marie Körling.

Grundskolan har 20 kursplaner. Samtliga med ämnesspecifika ord och begrepp samt kurslitteratur avsedd för ämnet. I ämnen som svenska och svenska som andraspråk, och möjligtvis, beroende på lärarens litteraturintresse, också i moderna språk, engelska och modersmål, undervisar man om och genom skönlitteratur. I de övriga ämnena är det faktatexter för inläsning och kunskapsinhämtning som gäller. Det är ofta texter som kräver mycket av sina läsare, och inte alla kan eller förstår, orkar eller har förmågan att ta till sig dessa texter eftersom det inte handlar om att berika utan om att läsa för att prestera. Jag har hört elever uttrycka att ”de äter upp texterna på något sätt”, de läser utan att tänka och spottar ut de kunskaper de lyckats samla på sig när det är dags att prestera för prov eller betyg.

Det är allvarligt att läsförmågan sjunker men det handlar inte om att eleverna läser för mycket skönlitteratur, tvärtom. De läser för lite. För att kunna tillgodogöra sig faktatexter behövs också annan läsning och med risk för att ta ifrån skönlitteraturen dess egenvärde behöver eleverna få läsa också sådant som ger upplevelser av vad det kan betyda att läsa och upptäcka vad en författare kan berätta för just den som läser. Läsning bör inte bara handla om nytta, det vill säga att enbart läsa för att lära sig, utan måste också vara av sådant slag att man läser för att känna, uppleva och pröva att klä sig i andra kläder och uppstå i andra tider. En läsare prövar sin identitet och får spegla sig i hur andra människor är och vad de känner; pröva att vara en liten Adrian som inte kan läsa, vara en dagboksskrivande flicka som vänder ut och in på sig själv för att berätta för eftervärlden om vem hon var och vad hon tänkte. Att läsa kan betyda att göra resor man aldrig någonsin skulle kunna göra för att den verkliga resan är för dyr och den litterära kommer med ett lånekort på biblioteket. Och litteraturen har förmåga att bjuda in läsaren att lära känna en annan människa så innerligt väl att man nästan tror sig förlora en vän när boken är slut, att slippa ensamheten för en stund och bli arg på de litterära föräldrarna för att man önskar att de gjorde annorlunda. Och det magiska som kommer med att se världen från ett annat perspektiv eller att få tiddelipompa en aning med en björn och en orolig liten gris. Nej, unga behöver inte mindre, de behöver mer.

Unga människor känner sig inte bra nog, tycker inte att de ser tillräckligt bra ut och de presterar enbart för att lyckas. De är upptagna av att vara perfekta, behöver vara ständigt uppdaterade och oroar sig över sina betyg samtidigt som Folkhälsomyndigheten slår larm om att unga mår allt sämre och söker hjälp för sitt välbefinnande, eller snarare brist på sådan, och förstår inte meningen med att leva eller vad de ska bli av dem i en värld som denna. De har fått möta alldeles för lite av den skönlitterära berättelsen, där lidande, lösningar, knepigheter går att förstå genom en annan människa, där kärleken beskrivs utan att visas och där känslorna, de många och de olika, får prövas och utforskas. Skönlitteraturen ger eleverna ett verkligt möte i en värld där det mesta handlar om att visa upp sig, gilla och ogilla, och vara något mer än den människa man är.

DN Debatt. 18 juli 2016

Debattartikeln
Lars Melin, docent i svenska:
”Skönlitteratur hjälper inte unga till framgång i livet” 

Repliker
Lars Melin:
”De borde ha samma existensberättigande” 
Anne-Marie Körling, läsambassadör:
”För lite skönlitteratur i skolan” 
Pernilla Andersson Varga, lektor med inriktning mot likvärdighet i språk:
”Ansvaret ligger på alla ämneslärare”
Axel Englund, docent i litteraturvetenskap:
”Skönlitteraturen får oss att ifrågasätta” 

Läs fler artiklar på DN Debatt.

Detta är en opinionstext i Dagens Nyheter. Skribenten svarar för åsikter i artikeln.