Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Repliker

”Konstig kritik mot SVT:s nyhetsredaktion”

REPLIK. Branschorganisationen TU och landets mest framgångsrika digitala nyhetstjänst gör gemensam sak i en vädjan om att låsa in SVT i den gamla tv-apparaten (DN Debatt 9/2). Men lika lite som skälet att finnas till för Aftonbladet är en papperstidning, lika lite är tv:n en existentiell fråga för SVT Nyheter, skriver Jan Helin, programdirektör SVT.
 

.

Vårt uppdrag är att leverera en saklig och opartisk nyhetsrapportering och skapa ett utbud som engagerar, underhåller och berikar – i allmänhetens tjänst. Att leverera de värdena till licensbetalarna kräver i dag utveckling eftersom människor ändrar sina vanor som följd av en revolutionär teknisk utveckling.

Jeanette Gustafsdotter, vd för TU och Sofia Olsson Olsén, publisher för Aftonbladet, kräver nu att just SVT ska stå still i denna omvälvande tid för att inte störa kommersiella medier i utvecklingen av nya affärsmodeller. Det vore en begriplig hållning om det gick att påvisa att SVT är själva orsaken till tidningskrisen eller att en lösning på tidningskrisen skulle vara att SVT upphörde med sin verksamhet.

Så ser tack och lov inte världen ut. Vi som värnar journalistiken och en fri press bör vara ödmjuka inför detta och fokusera på rätt saker. Tiden är nu kommen för vår bransch att gå igenom samma omvälvande transformering som flera branscher gjort före oss och flera kommer att göra efter oss.

Det är helt centralt för SVT att nu klara att återuppfinna public service för en ny generation. Det är inte säkert att vi lyckas. Men det är alldeles säkert att det måste ske på digitala plattformar

Public services betydelse i det digitala medielandskapet har inte minskat. Tvärtom pekar till exempel medieutredningen på att behovet av oberoende, saklighet och opartiskhet i form av public service är mycket tydligt också i digitala medier.

Genomsnittsåldern för Rapports tittare är i dag 64 år. Det är helt centralt för SVT att nu klara att återuppfinna public service för en ny generation. Det är inte säkert att vi lyckas. Men det är alldeles säkert att det måste ske på digitala plattformar och att vi har en chans eftersom kärnkompetensen i SVT är det medieslag som växer mest i konsumtion hos unga målgrupper – rörlig bild.

Som alla andra mediebolag behöver vi experimentera för att lära och det är riktigt att vi mycket begränsad omfattning testat Facebooks livetjänst och nu gör ett tidsbegränsat test på Googles produkt AMP (Accelerated Mobile Pages). Det testet upphör i mars och utvärderas direkt, kunskaper och slutsatser kring sådana test delar vi gärna öppet för de som är intresserade. I ytterst begränsad omfattning köper vi då och då marknadsföring på Facebook när vi behöver nå grupper vi har svårt att nå.

Ett bra exempel är när vi lanserade Språkplay som är en tjänst som översätter vårt utbud till en rad språk. Facebook kan erbjuda exakt träff i de målgrupperna, inga andra medier kan det, vilket i sig är en illustration av den efterkälke många medier sitter på. Ett dåligt exempel var när vi lanserade vår videocentrerade sporttjänst och köpte följare av Sportbladet på Facebook för cirka 700 kronor. Det var fel av oss, så ska vi inte agera. Vi har dragit slutsatser av det misstaget.

I en tid där vi borde vara särskilt noga med fakta vill jag korrigera några påståenden i artikeln:

  • SVT.se ökar inte trafiken med 92 procent. SVT.se minskar i trafik. SVT Nyheter ökade sin trafik med 12 procent under 2016.
  • Att SVT skulle vara den mest aktiva leverantören av innehåll till Facebook är en uppgift i artikeln som helt saknar källhänvisning och jag har därför svårt att svara. Men det är inte så att de onlinespecialister som arbetar på våra lokalredaktioner primärt ägnar sig åt sociala medier. De jobbar med att paketera vårt nyhetsinnehåll till SVT Nyheter online.
  • SVT bryter inte mot sändningstillståndet. I anslagsvillkoren står uttryckligen att SVT:s medel inte bara får, utan ska användas till ”kompletterande verksamhet, det vill säga verksamhet som syftar till att utveckla och stödja kärnverksamheten och förbättra möjligheterna för allmänheten att tillgodogöra sig denna”. Nyheter är kärnverksamhet för SVT. Textformen både stöder, utvecklar och förbättrar tillgängligheten av den. Det sägs också uttryckligen i förarbetena att vi ska utveckla ”interaktiva funktioner, kopplade till programmen, tillgängliggörande av extramaterial, samt text och bild kopplade till programmen.”

Att vara kritisk mot att en nyhetsredaktion har som strävan att vara först ut med nyheter är en så konstig kritik av SVT att jag i ambitionen att försöka hålla en konstruktiv ton i denna viktiga diskussion avstår från att försöka svara. Låt oss bara konstatera att SVT:s verksamhet inte kan definieras negativt, alltså att det enda som ska vara tillåtet för SVT att göra är sådant som kommersiella medier inte kan eller vill göra. SVT kan också inom genren nyheter bidra med en konstruktiv konkurrens som i längden höjer kvaliteten och stärker hela det svenska medielandskapet.

DN Debatt. 9 februari 2017

Debattartikel

Jeanette Gustafsdotter, vd TU – medier i Sverige och Sofia Olsson Olsén, chefredaktör och vd, Aftonbladet:
”SVT tänjer på reglerna och snedvrider konkurrensen”

Repliker

Jan Helin, programdirektör SVT:
”Konstig kritik mot SVT:s nyhetsredaktion”

 

Läs fler artiklar på DN Debatt.

Detta är en opinionstext i Dagens Nyheter. Skribenten svarar för åsikter i artikeln.