Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Repliker

”Skolbibliotekarierna osynliggörs”

REPLIK. ”Aldrig tidigare har det varit så angeläget att eleverna får goda kunskaper i källkritik som nu”, skrev företrädare för Skolverket, MSB och Statens Medieråd (DN Debatt 4/2). Vi håller med! Men det är märkligt att dessa myndighetsföreträdare knappt nämner de viktiga insatser som landets skolbibliotekarier gör, skriver företrädare för bibliotekarier, lärare, författare, med flera.

Genom sin artikel osynliggör man inte bara skolbibliotekariernas betydelse utan glömmer också den positiva utveckling som skett de senaste åren. En väl integrerad skolbiblioteksverksamhet är en förutsättning för att skolan ska lyckas rusta eleverna inom medie- och informationskunnighet (MIK). Landets pedagoger behöver stöd av den kompetens inom exempelvis källkritik som landets skolbibliotekarier har.

”Skolbiblioteken utgör en viktig resurs i arbetet med elevernas lärande. Varje barn, oavsett var man bor eller vilken skola man går i, har rätt att lära sig söka bland och kritiskt granska den information som sköljer över oss.” Detta skrev regeringen i samband med att satsningen på ökad bemanning på landets skolbibliotek presenterades. En välkommen satsning som också behöver mötas av motsvarande satsningar av landets kommunala och fristående skolhuvudmän.

Allt fler inom skolan ser betydelsen av skolbibliotekariernas expertis och det finns många goda exempel på hur skolbibliotekarier bidrar till att förbättra elevernas resultat och rusta dem för dagens digitala samhälle. Detta gäller förstås inom läs- och språkutveckling, men även inom källkritik. Därför finns anledning att lyfta fram:

  • Inom utbildningen i biblioteks- och informationsvetenskap har alltid värdering av källor ingått som en viktig del. Nu finns också gemensamma fortbildningar inom MIK som erbjuds både fackutbildade bibliotekarier och pedagoger.
  • De senaste åren har skolbiblioteken arbetat hårt både med att stärka läsutvecklingen hos eleverna och med medie- och informationskunnighet. Både till Skolverkets resurs om MIK och till Statens medieråds "MIK för mig" har bibliotekarier bidragit med avgörande sakkunskap.
  • De senaste årens vinnare av både Nationella Skolbiblioteksgruppens utmärkelse Årets skolbibliotek och DIK:s Skolbibliotek i världsklass har alla utmärkt sig inom just MIK-området.

I dag bombarderas vi av information, åsikter, budskap och fakta i en omfattning som aldrig skådats tidigare. För att kunna navigera säkert i den verkligheten krävs goda kunskaper. Vill vi rusta dagens elever för denna verklighet måste skolan synliggöra, använda och prioritera de kunskaper som landets skolbibliotekarier har.

DN Debatt. 4 februari 2017

Debattartikel

Mikael Halápi, Skolverket, Helena Lindberg, MSB, och Ewa Thorslund, Statens medieråd:
”Svenska elever måste få bättre utbildning i källkritik”

Repliker

Företrädare för bibliotekarier, lärare, författare, med flera:
”Skolbibliotekarierna osynliggörs”

Slutreplik från Mikael Halápi, Skolverket, Helena Lindberg, MSB, och Ewa Thorslund, Statens medieråd:
”Källkritik ska vara en del i undervisningen” 

Läs fler artiklar på DN Debatt.

Detta är en opinionstext i Dagens Nyheter. Skribenten svarar för åsikter i artikeln.