Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt bokmärka artiklar.

DN Debatt

”Så bör principerna för ett nytt skattesystem se ut”

Teknisk utveckling och digitalisering förändrar samhället på ett genomgripande sätt. Skattesystemet måste därför omstruktureras för att säkra välfärdens långsiktiga finansiering, skriver Eva Nordmark. Bilden från programmeringstävlingen Code in the dark.
Teknisk utveckling och digitalisering förändrar samhället på ett genomgripande sätt. Skattesystemet måste därför omstruktureras för att säkra välfärdens långsiktiga finansiering, skriver Eva Nordmark. Bilden från programmeringstävlingen Code in the dark. Foto: Magnus Hallgren

Nu behövs ett nytt skattesystem. Vi har i vårt nya skattepolitiska program involverat breda grupper i det svenska samhället, verksamma i såväl privat som offentlig sektor och gjort avvägningar som även de politiska partierna skulle behöva göra. Låt vårt program vara utgångspunkt för en diskussion, skriver Eva Nordmark, ordförande TCO.

Sverige står inför många stora utmaningar. Digitalisering och automatisering tillsammans med demografiska förändringar som en ökad medellivslängd påverkar framtidsutsikterna. Med rätt förutsättningar kan det innebära stora samhällsvinster. Men vårt skattesystem är omodernt och riskerar att påverka konkurrenskraft, sysselsättning och välfärd negativt. Det är därför dags för en ny skattereform. TCO pekar ut vad en sådan måste innehålla i sitt nya skattepolitiska program.

Varje morgon går 1,1 miljoner medlemmar i TCO-förbunden till jobbet. Det är bland annat ingenjörer, sjuksköterskor, lärare, socialsekreterare, handläggare på statliga myndigheter, journalister, it-konsulter och poliser. De är välutbildade och professionella yrkesutövare med arbetsuppgifter av avgörande betydelse för Sveriges välstånd och välfärd.

Skattefrågorna har under en lång tid varit prioriterade för TCO. När den förra skattereformen genomfördes i början av 1990-talet spelade vi en central roll genom att agera brobyggare över blockgränsen.

Att Sverige behöver en ny skattereform har framförts av forskare, organisationer och andra aktörer under längre tid. Det är inte konstigt. När grunden lades för den senaste stora reformen vägde en mobiltelefon fem kilo och nästan ingen hade hört talas om internet. Den Europeiska unionen hade 12 medlemmar och Sverige var inte en av dem. Den höga inflationen betalade av mångas bolån och klimathotet var okänt för de flesta. Kort sagt har förändringarna i vår omvärld blivit så stora att det nu behövs ett samlat omtag.

 

Vi i TCO är som alltid redo att lyssna och diskutera men framförallt är vi beredda att på nytt agera brobyggare mellan de konstruktiva krafter som vill skapa ett nytt skattesystem som gör Sverige starkare.

 

TCO har antagit ett nytt skattepolitiskt program som också innehåller en skiss till en ny skattereform. Arbetet har skett i en omfattande process med TCO:s förbund. De representerar breda grupper i det svenska samhället, verksamma i såväl privat som offentlig sektor.

Vi har i vårt arbete haft att göra många av de avvägningar mellan ibland motstående intressen som även de politiska partierna skulle behöva göra för att skapa en bred skattereform. Det gör att vårt program skulle kunna tjäna som utgångspunkt för en diskussion.

TCO går nu från att argumentera för att det behövs en skattereform till att beskriva hur en sådan bör se ut. Dessa är de grundläggande principerna en ny reform måste bygga på:

Foto: DN Det måste löna sig att utbilda sig och ta ansvar. I dag utgör skatt på arbete nästan två tredjedelar av statens och kommunernas skatteintäkter. De genomsnittliga lönerna för många yrken med långa utbildningar och stort ansvar har marginalskatter på mer än 50 procent. Vi menar att färre borde betala statlig inkomstskatt men även att den borde sänkas. Ingen ska behöva betala mer än hälften av en inkomstökning i skatt. Vi tror inte att det är marginalskatten som avgör utbildningsvalet i unga år, men den är av betydelse i valet av vidareutbildning, kompetensutveckling och att ta på sig exempelvis ett chefsuppdrag.

Foto:  Ett förändrat skatteutjämningssystem. Levnadsförhållandena är mycket ojämna runt om i landet vilket leder till en farlig men också onödig polarisering. I många kommuner går det bra med både stark ekonomisk och samhällelig utveckling. I andra kommuner är läget betydligt dystrare. Det återspeglar sig till exempel i de stora skillnaderna i kommunala skattesatser men också i de stora skillnaderna i välfärdens villkor. Att en lärare i Dorotea betalar drygt 1 300 kronor mer i skatt per månad än om hen hade bott i Vellinge är inte rimligt, än mindre om en hög kommunalskatt inte heller leder till en god välfärd.

Foto:  Entreprenörskap och växande företag. Teknisk utveckling och digitalisering förändrar samhället på ett genomgripande sätt. Ett modernt skattesystem måste därför vara rustat för den förändringen. Globalisering och digitalisering leder till nya affärslogiker. Skattesystemet måste därför omstruktureras för att säkra välfärdens långsiktiga finansiering.

En ny ordning måste gynna växande och kunskapsintensiva företag. Vi måste också tänka nytt för att underlätta för utveckling och risktagande. Sverige måste bli ett mer attraktivt land att lokalisera verksamheter i.

Foto:  Oförändrad skattekvot men höjd skatt på konsumtion och miljöskadlig verksamhet. TCO tar inte ställning till den totala skattekvoten men vi ser i nuläget inte att det finns något utrymme för generella skattesänkningar. Tvärtom behövs ökade investeringar i till exempel utbildning och infrastruktur. Det innebär att vissa skatter bör höjas, främst på konsumtion och miljöskadlig verksamhet. I konsumtion ingår även boende, där beskattningen måste läggas om för att gynna ökad rörlighet och därmed ett effektivare användande av bostadsbeståndet.

Foto:  Legitimitet och effektivitet. Ett nytt skattesystem måste vara legitimt och upplevas som rättvist och effektivt. Som medborgare ska vi få valuta för våra skattepengar. En av de större bristerna från det gamla systemet är att många avvikelser från skattesystemets ursprungliga principer om neutralitet och likformighet har gjorts. Det har lett till att dagens system är ett svåröverskådligt lapptäcke.

Foto:  Bredd i både omfattning och stöd. För att skattesystemet ska vara bärkraftigt krävs det att det både är heltäckande och har ett brett parlamentariskt stöd. Bara så kan man säkra den viktiga långsiktigheten och därmed skapa stabila spelregler för jobb och företagande.

Vårt förslag utgör relevanta principer som nästa stora skattereform måste bygga på. Vi i TCO är som alltid redo att lyssna och diskutera men framförallt är vi beredda att på nytt agera brobyggare mellan de konstruktiva krafter som vill skapa ett nytt skattesystem som gör Sverige starkare. Tiden är däremot knapp. Politiken måste ta ansvar för att stärka konkurrenskraft, sysselsättning och välfärd.

DN Debatt. 10 januari 2017

Debattartikel

Eva Nordmark, ordförande TCO:
”Så bör principerna för ett nytt skattesystem se ut”

Repliker

Isak Trygg Kupersmidt, doktorand i nationalekonomi vid Handelshögskolan och rapportförfattare till ”Kommunalråd utan ansvar”:
”TCO:s förslag skulle förstärka kommunernas bidragsberoende”

Läs fler artiklar på DN Debatt.

Detta är en opinionstext i Dagens Nyheter. Skribenten svarar för åsikter i artikeln.