”Så står det egentligen i den stora kolesterolstudien”

Publicerad 2011-04-29 18:34

  • Skriv ut
  • Öka textstorlekMinska textstorlek
  • Rätta artikeln

Uffe Ravnskov och hans medförfattare undviker att ta upp för dem obekväma resultat i Cochranestudien. Därför finns det anledning att redovisa huvudresultaten, skriver tretton professorer och tre docenter i en replik.

DN Debatt 26/4 ifrågasätter Uffe Ravnskov och medförfattare nyttan av kolesterolsänkande behandling för att förebygga hjärtsjukdom. Artikeln har orsakat stor oro bland patienter och allmänhet. Vi har därför funnit det angeläget att göra ett klargörande inlägg.

Ravnskovs artikel baseras väsentligen på en nyligen publicerad analys från det brittiska Cochrane-institutet. Cochrane-institutet har stor integritet och genomför mycket noggranna och kritiska analyser av olika behandllingsalternativ. Eftersom Ravnskov och medförfattare undviker att ta upp för dem obekväma resultat i Cochranestudien finns det anledning att redovisa huvudresultaten av denna analys.

Målsättningen med analysen var att sammanfatta alla studier av kolesterolsänkning med statiner (förstahandsläkemedel vid högt kolesterol) hos patienter utan tidigare känd hjärtsjukdom (så kallad primärprevention). Endast studier med god kvalitet är inkluderade och analysen är gjord på 14 studier med totalt 34.272 deltagare. Alla studier var kontrollerade med en statinbehandlad grupp och en placebobehandlad grupp. En sammanfattning av resultaten visar att:

• Dödligheten bland statinbehandlade minskade med 17 procent, minskningen i hjärtinfarkt (dödlig och icke dödlig) var 28 procent.

• Om all hjärt-kärlsjukdom kombinerades (hjärtinfarkt och stroke) minskade insjuknandet med 30 procent under statinbehandling.

• Minskningen i behov av by-passkirurgi eller ballongvidgning av hjärtats kranskärl var 34 procent. (Det rörde sig dock om ett fåtal ingrepp hos dessa tidigare hjärtfriska personer).

• I denna mycket omfattande analys kunde ingen ökad risk för cancer visas. Inte heller i övrigt kunde någon ökad frekvens av allvarliga biverkningar påvisas.

• Det fanns inga säkra skillnader mellan kvinnor och män vare sig gällande effekter på hjärt-kärlsjukdom eller biverkningar.

Cochranegruppen påpekar också svagheter i de 14 studier man analyserat. Man saknar en bra kostnadsanalys och få studier har genomfört en analys av hur behandlingen påverkar livskvaliteten. Man påpekar också andra svagheter i en del av studierna som gör att man rekommenderar en viss försiktighet vid tolkningen av data.

Cochraneforskarnas sammanfattning är att personer med förhöjd risk för hjärtsjukdom har klar nytta av behandling med statiner. Detta gäller till exempel personer med högt blodtryck eller diabetes. Försiktighet vid förskrivning av statiner bör iakttagas för personer som har låg risk för hjärtsjukdom, det.vill säga är fria från andra riskfaktorer. Inget stöd för allvarliga biverkningar finns, dock är effekterna på lång sikt (tiotals år) fortfarande okända.

Slutsatserna i Cochraneanalysen stämmer väl med de riktlinjer för behandling av kolesterol som gäller både i Sverige och med europeiska riktlinjer utgivna av en grupp professionella organisationer, bland dem Europeiska hjärtläkarföreningen. Studien ger inte anledning till omformulering eller revidering av dessa riktlinjer. Däremot bör vi även i fortsättningen följa upp långtidseffekterna och fortsätta forskningen kring statinernas effekter, inte minst hälsoekonomiska studier och studier av effekten på livskvalitet.

Stefan Agevall
professor, Oslo

Finn Bengtsson
professor, Linköping, riksdagsledamot

Göran Bondjers
professor, tidigare rektor vid Nordiska Högskolan för Folkhälsovetenskap

Mai-Lis Hellenius
professor, Solna

Mats Eriksson
docent, Huddinge

Owe Johnson
docent, Umeå

Lena Jonasson
professor, Linköping

Jan Nilsson
professor, Malmö, ordförande i HjärtLungfondens vetenskapliga råd

Fredrik Nyström
professor, Linköping

Sven-Olof Olofsson
professor, Göteborg

Annika Rosengren
professor, Göteborg

Mats Rudling
professor, Huddinge

Lars Rydén
professor emeritus, Stockholm

Per Tornvall
docent, Solna

Lars Wallentin
professor, Upsala

Olle Wiklund
professor emeritus, Göteborg

Tipsa via e-post

0 . Per sida:

(Vad ar Twingly?)

Visar 1-10 (av totalt 1).

Nyheter från debatt

"Vi förbereder inte inför en förväntad dieselransonering"

Replik. Det är inte sant att vi förbereder för en kommande förutsedd dieselkris, skriver experter vid Energimyndigheten.

DN Debatt 24/5. ”Dagens energipolitik leder till dieselransonering.” 176 38 tweets 138 rekommendationer

”Dags för riktade sanktioner mot regimen i Azerbajdzjan”

Fredrik Malm (FP) på DN Debatt: Risken är att vi får se ännu en våg av repression i landet när Eurovision Song Contest är över. 182 28 tweets 154 rekommendationer

"Så kan problemet med djur i misshandelsrelationer lösas"

Replik. Vi har som enda skyddat boende inrättat speciellt boende för kvinnor med husdjur, skriver Ann Isaksson, Alla Kvinnors Hus. 1 0 tweets 1 rekommendationer

DN Debatt 19/5: ”När pappa slår värmer han ofta upp på hunden.” 1788 100 tweets 1688 rekommendationer

”Timbros position i skolpolitiken är ohållbar”

Slutreplik. Timbro hävdar att principen om valfrihet ska stå över alla andra mål för svensk skola, skriver Bo Malmberg, Eva Andersson och John Östh. 75 18 tweets 57 rekommendationer

Energipolitiken kommer att leda till dieselransonering

Professor Kjell Aleklett: Politiska beslut i Sverige och Europa leder till att vi använder mer diesel och mindre bensin. 176 38 tweets 138 rekommendationer

Mer från förstasidan

Foto: Scanpix P-piller för män har diskuterats länge, men ännu finns inget sådant piller.

Ny gen banar väg för manligt p-piller

P-piller för män snart här? Forskare har nu hittat en gen som ger friska spermier. Upptäckten ska användas för att ta fram nya preventivmedel. 49 5 tweets 44 rekommendationer

Läkemedelsbolag stoppar p-piller. Män vill kunna skydda sig. 3736 185 tweets 3551 rekommendationer

P-pillret firade 50 år. Hyllas som viktig upptäckt i kamp för jämställdhet. 3 0 tweets 3 rekommendationer

Som man, kan du tänka dig att äta p-piller?

Foto: Scanpix

44 minuter om dagen gör vi inget på jobbet

Under åtta timmars arbetsdag arbetar vi bara sju timmar och en kvart, visar en ny norsk undersökning. Mindre effektiva än vi tror. 5 2 tweets 3 rekommendationer

Spår efter 27-procentigt uran

Hittades i Iran. FN:s atomenergiorgan IAEA står bakom upptäckten. Iran har hittills rapporterat att man anrikat uran upp till 20 procent. 8 0 tweets 8 rekommendationer

Foto: Maja Suslin / Scanpix

Hundradelar från guldet

Sim-EM. Martina Granström tog silvermedaljen, men var bara tre hundradelar från EM-guldet på 100 meter fjäril.

DN Debatt på Twitter

Anmäl dig till mikrobloggen. Missa inget från Sveriges tyngsta debattsida.

Så jobbar DN:s debattredaktion.

Så jobbar DN:s debattredaktion. Läs DN Debatts öppenhetsrapport om perioden 25 maj 2009 - 24 maj 2010.

Kontakt DN Debatt

Redaktör DN Debatt: Nils Öhman
Tel: 08-738 1223
Bitr redaktör DN Debatt: Peter Ganneby
Tel: 08-738 1209
E-post: debatt@dn.se

Mer från DN.se

Bästa nyhetssajt

DN.se prisad. Bästa svenska nyhetssajt enligt Internetworld.

DN.se på agendan